گزیده بیانات امام(ره) و رهبری در خصوص قیام خونین یوم الله پانزدهم خرداد
در آستانه ی برگزاری مراسم پنجاه و سومین سالگرد قیام خونین یوم الله پانزدهم خرداد، گزیده ای از بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و همچنین گزیده ای از جملات کوتاه دعوتی ، تشویقی و ترغیبی پیرامون یوم الله پانزدهم خرداد تقدیم مخاطبان می شود.
** بیانات امام خمینی رحمت الله علیه؛ بنیانگذار کبیرجمهوری اسلامی پیرامون یوم الله 15 خرداد:
پانزده خرداد یک نقطه عطفی است در تاریخ کشور ما که از همان وقت، شروع به فعالیت سیاسی شد و روحانیون از همان وقت خودشان را مجهز کردند.
پانزده خرداد یک مصیبتی بود برای ملت ما، لکن مبدأ جنبش بود.
پانزده خرداد در عین حالی که مصیبت بود لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و آزادی برای همه مملکت.
پانزده خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدئیت اسلام و راهنمایی روحانیت.
در حقیقت دستاورد نهضت پانزده خرداد 1342 پیروزی بیست و دوم بهمن 57 بود.
قیام پانزده خرداد اسطوره قدرت ستم شاهی را در هم شکست و افسانه ها و افسون ها را باطل کرد.
اولین و مهم ترین فصل خونین مبارزه در عاشورای پانزده خرداد رقم خورد.
با فرا رسیدن پانزده خرداد، خاطره غم انگیز و حماسه آفرین این روز تاریخی تجدید می شود...
من روز پانزده خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنم
ملت بزرگ ایران، سال روز پانزده خرداد را که یوم اللّه است زنده نگه می دارد.
پانزده خرداد مبدأ نهضت اسلامی ایران است. درود بربا فرارسیدن 15 خرداد خاطره غم انگیز و حماسه آفرین این روز تاریخی تجدید می شود؛ روزی که طلیعه نهضت اسلامی این ملت شجاع و غیور گردیده... روحانیت به اعتراض برخاست و عصر عاشورا پس از حادثه ای ناگوار اعتراض با موج عظیم انسانی اسلامی بالا گرفت و به اوج خود رسید و پس از آن دست ناپاک استعمار از آستین شاه مخلوع درآمد و غائله 15 خرداد را هر چه دردناکتر به وجود آورد. صحیفه امام جلد 8 ص 50 پیام به مناسبت فرارسیدن سالگرد 15 خرداد 12 خرداد 1358
پانزده خرداد که ما مردان با اراده ای را از دست دادیم و جوانانی از دست ملت ما رفت، نقطه عطفی در تاریخ و مبدا این نهضت است.آنها که در پانزده خرداد قیام کردند، قیام مردانه کردند و در مقابل دژخیمان نه گفتند و به شهادت رسیدند، آنها مبدا این نهضت عظیم شدند. (صحیفه امام جلد 10 ص 405 سخنرانی در 9/8/58 درجمع خانواده شهدای 15 خرداد)
ملت ما این روز را عزیز می شمارد و من روز 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنم و برای بزرگداشت شهدای خویش در این روز بزرگ در مدرسه فیضیه به سوگ می نشینم. (صحیفه امام جلد 8 ص 51 پیام به مناسبت فرارسیدن سالگرد 15 خرداد 12 خرداد 1358)
جنایاتی که این مرد -شاه- در 15 خرداد کرد؛ معلوم نیست در تاریخ نظیرش اتفاق افتاده باشد، الا نادر. مردم بیگناه را همینطور درو کردند. اشخاصی که دیده بودند میگفتند که کامیون ها و زره پوشها همین طور مردم را درو میکردند و می ریختند توی خیابانها. ملت ایران نباید این 15 خرداد را از یاد ببرند. این 15 خرداد باید زنده بماند. یک جنایتی است، آثارش باید محو نشود. صحیفه امام جلد 3 ص 411 سخنرانی در 10 خرداد 1357
15خرداد که مصادف با دوازده محرم بود سند زنده مخالفت شجاعانه ملت ایران در مقابل استبداد عمال اجانب و در قبال استعمار چپ و راست بود و از شعله های فروزان نهضت سید مظلومان در مقابل دستگاه استبداد بنی امیه بود؛ فداکاری ملت شجاع و متدین ایران در سایه فداکاری حضرت سید الشهدا (ع) بود. صحیفه امام ج 2 ص 287 پیام به دانشجویان ایرانی در امریکا و کانادا مرداد 1349
نهضت دوازده محرم - 15 خرداد- در مقابل کاخ ظلم شاه و اجانب به پیروی از نهضت مقدس حسینی چنان سازنده و کوبنده بود که مردانی مجاهد و بیدار و فداکار تحویل جامعه داد که با تحرک و فداکاری روزگار را بر ستمکاران و خائنان سیاه نمودند و ملت بزرگ را چنان هوشیار و متحرک و پیوسته کرد که خواب را از چشم بیگانه و بیگانه پرستان ربود و حوزه های علمیه و دانشگاه ها و بازارها را به صورت دژ مدافع از عدالتخواهی و از اسلام و مذهب مقدس در آورد. صحیفه امام جلد 3 ص 314 پیام به ملت ایران در 2 بهمن 1356
15خرداد روی دولت ها را سیاه کرد. ما نمیخواستیم اینقدر رو سیاهی بار بیاید. 15 خرداد ننگی بر دامن این مملکت گذاشت که تا آخر محو نخواهد شد. تاریخ ضبط میکند این را. خودشان - مقامات حکومتی- هم گفتند که 15 خرداد ننگ بود. من هم میگویم ننگ بود. لکن نکته را نگفتهاند. من نکته را میگویم. ننگ بود که مسلسلها، تانک ها ، توپ ها و تفنگ ها را از مال این ملت فقیر به دست آوردند و به روی این ملت فقیر بستند. صحیفه امام ج 1 ص 289 سخنرانی 26 فروردین 1343
عاشورا، درود بر پانزده خرداد و بیست و دوم بهمن درود بر ایام اللّه و بر ملت شریف و ارزشمند ایران.
________________________________________________________________________________________________
*** بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون یوم الله 15 خرداد:
در 15 خرداد سه عنصر وجود داشت. یکى عنصر مردم بود، یکى عنصر رهبر و امام بود و سومى عنصر انگیزهى مذهبى و روح شهادتطلبى و فداکارى براى خدا بود. نطفهى انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد. وقتى مىگوئیم مردم بودهاند، معنایش این است که هیچ یک از احزاب و گروهها و دستهجات سیاسى و سردمداران سیاسى و مدعیان مبارزه و مقاومت در این حرکت مردمى کوچکترین نقشى نداشتند. نه آن کسانى که با انگیزهى ملىگرایى حرکت مىکردند و نه آن کسانى که با انگیزههاى مادى و مارکسیستى راه مىرفتند و نه حتى آن گروههایى که با انگیزههاى مذهبى و اسلامى تشکلى داشتند. هیچ کدام در این خیزش عمومى خونین پرشکوه کمترین تأثیرى نداشتهاند. چرا، تأثیر منفى بعضى از گروهها داشتند.
فرداى 15 خرداد تحلیلگران مادى معتقد به اندیشههاى خرافى الحادى به کمک دستگاه جبار آن روز رفتند و براى او حادثه را تحلیل کردند. حادثه دینى بود، آن را طبقاتى و اقتصادى و از این قبیل تحلیل کردند و در حقیقت آب به آسیاب دستگاه جبار ریختند. هیچکس به کمک این قیام نیامد جز مردم و جز رهبران دینى مردم.
شکى در این نیست که در حادثهى 15 خرداد و جریانهایى که از آن منشعب مىشد، جز علماى اسلام، روحانیون مبارز و کسانى که آمادهى جانبازى براى اسلام بودند، هیچکس نقش گرداننده نداشت.
15 خرداد گذشت، این سه عنصر در جامعه باقى ماند. حرکت انقلابى ما با همین سه عنصر که نطفهى اصلى انقلاب ایران را تشکیل مىدادند، به راه خود ادامه داد. در طول این مدت بیشترین کسانى که کار فکرى اسلامى و سیاسى مىکردند و مردم را براى یک حرکت عظیم عمومى آماده مىکردند، علماى اسلامى، طلاب جوان، گویندگان مبارز در سطوح مختلف علمى بودند. دیگران هم در بعضى از قشرها کمتر، در بعضى بیشتر، تلاشهایى داشتند، اما آنچه به تلاش روحانیون یک امتیاز مىبخشید، این بود که آنها با مردم روبرو مىشدند و ذهن مردم را آماده مىکردند.
اگر این کار مستمر 15 ساله در شهرها، دهات، دورافتادهترین نقاط کشور نمىبود، انقلاب ما در 22 بهمن با پاسخ عمومى ملت روبرو نمىشد. مردم بدون اطلاع و شناخت حرکتى نمىکنند. آن که به این مردم اطلاع و شناخت داده بود در طول پانزده سال، همان پیامآوران انقلاب و اندیشهى انقلابى از حوزهى علمیهى مقدسهى قم و بعضى از حوزههاى دیگر بودند. در طول این مدت امام رهبرى کرد و در طول این مدت فکر اسلامى بهوسیلهى همین رسل انقلاب پخته شد. در 22 بهمن با آمادگیهاى سال 56 و 57 این سه عنصر در حد رشد و کمال، انقلاب را به وجود آوردند.
پس انقلاب ما هم یک انقلابى بود که بر مبناى اسلام، امام و امت استوار بود. چون قیام نخستین، اسلامى و مردمى بود، انقلاب هم اسلامى و مردمى شد. و چون انقلاب، اسلامى و مردمى بود، حکومتى هم که بر مبناى آن انقلاب به وجود آمد، اسلامى و مردمى شد؛ یعنى جمهورى اسلامى. و چون رهبرى عظیم بصیر هوشمندانهى متوکلانهى امام امت از آغاز با این انقلاب و قیام همراه بود و او را تغذیه مىکرد، در جمهورى اسلامى رهبر آن نقشى را که همه مىدانید و لمس مىکنید، به خود گرفت.
بنابراین حرکت طبیعى قیام 15 خرداد به آن چیزى رسید، به آن واقعیتى منتهى شد که امروز تمام دنیاى کفر و الحاد را متوحش کرده است و سردمداران استکبار جهانى را به دفاع از خود واداشته است.
ما امروز مرهون قیام 15 خردادیم. امروز جمهورى ما یک جمهورى به معناى واقعى است. یعنى مردمى است. این را شما مىدانید و لمس مىکنید، اما من همان دانستهى شما را به زبان مىآورم. این برگى از تاریخ است. حقیقتى است که باید آیندگان هم آن را لمس کنند. جمعبندى کارهاى امروز ملت و دولت این است که جمهورى اسلامى امروز از همه جهت مردمى است، داراى جهاد مردمى است.
همیشه این نکته در ذهنم بوده که حادثهى دوم فروردین - حادثهى مدرسهى فیضیه - در مقابل حادثهى پانزده خرداد، حادثهى کوچکى بود؛ اصلاً قابل مقایسه با آن نبود. حادثه از یک ساعت یا دو ساعت به غروب شروع شد، تا یک ساعت بعد از شب ادامه داشت؛ یعنى سه، چهار ساعت به صورت شدید طلبهها را در محیط مدرسهى فیضیه کتک زدند و تهدید و اهانت کردند، و به صورت رقیقترش تقریباً در خیابانهاى اصلى قم آنها را زیر فشار قرار دادند. تا آنجایى هم که ما اطلاع داشتیم، گمانم یکى، دو نفر در آن حادثه کشته شدند و البته عدهى زیادترى هم مجروح گردیدند. بنابراین، حادثه ابعاد خیلى زیادى نداشت. امام توانست آن حادثه را براى به حرکت درآوردن همهى ملت ایران مورد استفاده قرار دهد. پانزده خرداد را که امام به وجود نیاورد - در این روز امام در زندان بود - پانزده خرداد یک حادثهى خودجوش بود. پانزده خرداد، محصول حرکتى بود که امام در دوم فروردین به وجود آورد. من در همان سال، این نکته را به امام عرض کردم. نزدیک عید سال 43 بود که من از زندان آزاد شده بودم و توانستم با تدبیرى خدمت امام - که آنوقت در خانهیى در قیطریه بودند - بروم. من در همان چند لحظهیى که توانستم خدمت ایشان بروم و دستشان را ببوسم و با آن حال منقلبى که از دیدنشان داشتم، چند کلمه با ایشان حرف بزنم، همین مطلب را عرض کردم. گفتم نبودن شما در بیرون، موجب شد که پانزده خرداد با این عظمت، نتواند مورد استفاده قرار بگیرد. یعنى امثال ماها که در بیرون بودند، نتوانستند عشرى از اعشار استفادهیى را که امام از دوم فروردین کرد، از پانزده خرداد بکنند؛ درحالىکه پانزده خرداد کانون عظیمى بود. بعد هم که امام بیرون آمدند و تبعید شدند، اشارهها و حرفهاى ایشان در هشیار کردن و زنده کردن روحیهى مبارزه در مردم و به خط آوردن جوانان، پانزده خرداد را آنچنان منشأ برکت کرد که در آن مدت مثلاً یک سال یا هشت، نه ماهى که امام نبودند و این حادثه با آن جوش و خروش اتفاق افتاده بود، هیچکس نتوانسته بود از آن حادثه چنین استفادهیى بکند.
*در دیدار با مسوولان دفتر هنر و ادبیات مقاومت 25-4-1370
__________________________________________________________________________________________________
*** گزیده جملات ویژه قیام یوم الله 15 خرداد :
1ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ سند حقانیت و مظلومیت ملت ایران است.
2ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ سند حقانیت و مظلومیت انقلاب اسلامی و مردم ایران است.
3ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ دستان تا مفرق غرق در خون رژیم ستمشاهی را آشکار ساخت.
4ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ سفاکیت و ددمنشی رژیم طاغوت را برملا ساخت.
5ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ تو دهنی بزرگ ملت رشید ایران به بداندیشان نهضت انقلاب اسلامی بود.
6ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ نشان از همبستگی عمومی مردم است.
7ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ نشان از همبستگی ملت با ولایت است.
8ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ جلوهای از دلدادگی ملت بزرگ ایران در برابر مرجعیت است.
9ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ تجلی از حمایت مردم از امامت جامعه اسلامی است.
10ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ ظهور اتحاد و پشتیبانی مردم از روحانیت است.
11ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ نشان از قدرت نفوذ ولایت فقیه در قلوب مردم ایران است.
12ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ نشان از پیروزی خون بر شمشیر است.
13ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ نشان از ید قدرت الهی ولایت فقیه و مرجعیت شیعه است.
14ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ واقعی تاریخی و حرکتی ماندگار در تارک تاریخ انقلاب اسلامی است.
15ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ باعث دمیدن روحیه بیداری اسلامی و انقلابی در اقشار مختلف مردم شد.
16ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ حرکتی مردمی و ماندگار در دفاع از حریم ولایت فقیه است.
17ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ سرآغاز شکلگیری انقلاب اسلامی و در نهایت پیروزی آن در بهمن 57 شد.
18ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ همانند رشته تسبیحی است که حوادثی که منجر به انقلاب اسلامی مردم ایران را
به دنبال خود آورد.
19ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ نقطه عطفی در روند شکلگیری نهضت امام خمینی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در بهمن 57 شد.
20ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ بعثت نهضت انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بود.
21ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ حلقه وصل جریانات مقاومت اسلامی در دورانهای قبل و دوران معاصر انقلاب است.
22ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ سرچشمه رود زلال جوشان انقلاب اسلامی است.
23ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ آغاز نهضت انقلاب اسلامی ایران به رهبری مرجعیت حضرت امام راحل بود.
24ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ آغاز جنبش بیداری و جوشش مقاومت اسلامی در ایران معاصر بود .
25ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ غلیان خشم مقدس و انقلابی مردم ایران در برابر سرسپردگی رژیم پهلوی در برابر استکبار جهانی بود.
26ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ رد کاپیتولاسیون آمریکایی توسط ملت بزرگ ایران بود.
27ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ تنفر مقدس و خشم انقلابی مردم مسلمان ایران در برابر حقّ توحش آمریکا بود.
28ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ سرآغاز در هم پیچیدن طومار رژیم ستمشاهی پهلوی است.
29ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ دست خیانت و خباثت و سرسپردگی اجنبیها بهویژه آمریکا به اسلام و نوامیس مردم ایران را قطع کرد. .
30ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ واقعهای تکرار ناپذیر در تاریخ انقلاب اسلامی
31ـ انقلاب اسلامی ایران محصول و نتیجه و ثمره "قیام یومالله 15 خرداد" است.
32ـ درخت تناور انقلاب ریشه در خونهای پاک و به ناحق ریخته مردم مظلوم ایران در واقعه "قیام یومالله
15 خرداد" دارد.
33ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ ضرباهنگ بیداری و هوشیاری مردم نسبت به استعمار و استثمار غرب توسط
مرجعیت امام(ره) بود.
34ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ تداعی پیام عاشورای اباعبداللهالحسین(ع) در سال 61 هجری قمری بود.
35ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ سرچشمه گرفته از پیام کربلا و عاشورای حسینی است.
36ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ ظهور دین در عرصه حاکمیت و سیاست است.
37ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ تجلیگاه ظهور باور عمومی نسبت به ضرورت حضور دین در عرصه حاکمیت بود.
38ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ عرصه غبارزدایی امام (ره) از کارکرد و آرمانهای اسلامی حوزههای علمیه در امر سیاست و حاکمیت بود.
39ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ تجلیگاه باور عمومی نسبت به ضرورت حضور دین در عرصه حاکمیت است.
40ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ مقطع انسجامیافتگی مردم و روحانیون در تبعیت از مرجعیت و ولیفقیه و دفاع از آرمانهای اسلامی بود.
41ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ جلوگیری از حرکت استکبارانه و استبداد و استعمارگرایانۀ غرب علیه مردم ایران بود.
42ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ سرجنبان نهضتهای اسلامی در قرن اخیر بود.
43ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ برملا کردن چهره منافقانه و در ظاهر دوست و در باطن دشمن آمریکای جنایتکار علیه ایران و سرنوشت مردم بود.
44ـ ویژه مراسم "قیام یومالله 15 خرداد"؛ روزشــــنبــه 15/03/1395 از ساعت 17:00 الی 19:00 در محل گلزار آن شهدا واقع در میدان بسیج ، بزرگراه امام رضا(ع) بعد از میدان ثامنالحجج (میدان آقا نور سابق) برگزار میشود.
45ـ در محل گلزار شهدای والامقام قیام 15 خرداد در تهران ، روز شـــنبـه 15/03/1395 از ساعت 5 الی 7 بعدازظهر ویژه مراسم بزرگداشت آن شهیدان با حضور عموم مردم برگزار میشود.
46ـ تجدید میثاق با آرمانهای والای شهدا و امام شهیدان در ویژه مراسم بزرگداشت شهدای قیام یومالله 15 خرداد
* زمان: روز جمعه 15 خرداد ماه از ساعت 5 الی 7 بعدازظهر
* مکان: گلزار شهدای 15 خرداد ، واقع در میدان بسیج ، بزرگراه امام رضا(ع) بعد از میدان ثامنالحجج (میدان آقا نور سابق)
47ـ "قیام یومالله 15 خرداد"؛ با نام امام خمینی(ره) عجین شده است.
تجدید میثاق با آرمانهای والای شهدای 15 خرداد و امام راحل در مراسم بزرگداشت قیام خونین 15 خرداد
* زمان : روز شـــنبــه 15 خرداد ماه از ساعت 5 الی 7 بعدازظهر
* مکان: گلزار شهدای 15 خرداد ؛ واقع در میدان بسیج ، بزرگراه امام رضا(ع) بعد از میدان ثامنالحجج (میدان آقا نور سابق)
48- "قیام یومالله 15 خرداد" ؛ سند پیوند ناگســستنی امت با امامت است .
49- "قیام یومالله 15 خرداد" ؛ تجلی پیوند ناگســستنی ملت با ولایت است .
50 - "قیام یومالله 15 خرداد" ؛ تجلی و بروز حمایت عملی و گستردۀ مردم از ولایت فقیه است .