عید قربان؛ عید قربانی کردن نفس اماره و جشن رهیدگی از اسارت هوای نفس است
«عید قربان»، بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و تهذیب، خودسازی و بهره گیری از فرصتهای ناب به دست میآید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، دهم ذیالحجه مصادف با عید قربان از بزرگترین عیدهای مسلمانان و یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل در قربانگاه عشق است.
عید قربان فصل قربانی کردن عزیزها در آستان «عزیزترین» یعنی خداست. عید قربان مجرای فیض الهی و بهانه عنایت رحمانی به بندگان مؤمن و مطیع است و هر کس بتواند رضای خویش را فدای رضای حق کند، از خواسته دل در راه خواسته خدا چشم بپوشد، و از داشتهها و خواستهها بگذرد، به مرز عبودیت میرسد.
«قربانی»وسیله قرب به خداست و عید قربان روز تقرب به پروردگار است. روز رها شدن از تعلّقات قربانی کردن تمنیّات در پیش پای اراده الهی است.
تمام فسلفه عید قربان را می توان در دو واژه «تسلیم و رضا» خلاصه کرد، هدف این است که انسان در برابر اوامر خداوند تسلیم و بندگی داشته باشد و نسبت به عواقب آن نیز خشنود و راضی باشد، به بیان دیگر رسیدن به مقام رضا مستلزم قدم گذاشتن بر خواسته های خود و گذشتن از خواسته های ناتمام و سرکش نفس اماره است.
نماز عید قربان
نماز عید قربان را از اول آفتاب روز عید تا ظهر می خوانند و مستحب است که نماز بعد از بلند شدن آفتاب خوانده شود. نماز عید قربان ۲ رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفته شود و بعد از هر تکبیر یک قنوت می خوانند و پس از قنوت پنجم، تکبیری گفته می شود و به رکوع می روند و ۲ سجده بجا می آورند و در رکعت دوم چهار مرتبه تکبیر می گویند. بعد از هر تکبیر نیز قنوت خوانده می شود و تکبیر پنجم را گفته و به رکوع می روند و بعد از رکوع، ۲ سجده به جای می آورند و پس از ذکر تشهد، سلام نماز را می دهند.
در قنوت نماز عید قربان هر دعا و ذکری خوانده شود، کافی است اما بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب خواند.