بررسی بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی؛ «قدس، احیاء قدرت اسلام»
از نگاه نافذ امام راحل (ره) قدس کلید حل همه مشکلات سیاسی، امنیتی و فرهنگی بشریت است، چرا که با قدس میتوان یک جبهه بزرگی با حضور همه کسانی که در دنیا حقوقشان توسط جبهه استکباری ضایع شده تشکیل داد و طرحهای شیطانی را با حضور آنان خنثی نمود.
از نظر حضرت امام، قدس یک عامل «همبستهساز» است یعنی میتواند اجزاء مختلف را در کنار هم قرار داده و معنای جدیدی از آن به وجود آورد. از این رو میفرمودند: روز قدس که آخرین روزهای شهرالله اعظم است، سزاوار است که همه مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیطان بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لایزال الله بپیوندند.
در ارتباط با این موضوع میتوان گفت قدس از آنجا که مهمترین و شاید تنها نقطه جغرافیایی و سمبلیک مشترک مورد علاقه پیروان و رهبران همه ادیان الهی – شامل اسلام، مسیحیت و یهود است - میتواند ظرفیت موحدین را مجتمع کرده و پای کار بیاورد. از سوی دیگر از آنجا که اشغال یک سرزمین و سپس محو افکار مردم آن سرزمین در دنیا یک پدیده بیسابقه است میتواند همه اجزاء بشر فارغ از اینکه دیندار باشند یا نباشند را پای کار بیاورد از این رو، قدس مهمترین نقطهای است که بشر را در یک جهت واحد و روی درروی استکبار قرار میدهد. از این رو امام دایره دفاع از قدس را از دایره مسلمین فراتر برده و فرمودند: روز قدس روزی است که باید مستضعفین مجهز شوند و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند.
روز قدس روزی «جهت دهنده» به حرکت امت اسلامی هم هست. حرکت علیه فساد و یا تبعیض و یا ستمگری در میان هر ملت و کشور پذیرفته شده است و از این رو ما همواره در کشورهای مختلف شاهد اقدامات مختلف گروههای بزرگی از مردم علیه فساد و ظلم هستیم. اما در عین حال مشاهده میکنیم که اعتراض علیه فساد و ظلم نوعاً با نتیجه مطلوبی همراه نمیشود. همین روزها در جهان عرب ما شاهد قیامهای ضد ظلم هستیم و در عین حال میبینیم برغم آنکه ملتها برای رسیدن به هدف آماده انواع فداکاری هستند و سینههای خود را سپر کردهاند، ولی نتیجه مناسبی گرفته نمیشود و آینده این قیامها در هالهای از ابهام قرار میگیرد. از منظر امام راحل، راه به ثمر نشستن قیامها توجه به قدس و فلسطین است. چرا؟ بدون فلسطین و قدس، قیامها و خیزشهای ضد فساد و ضد ظلم توسط جریان صهیونیستی آمریکایی به محاصره درآمده و به زودی دچار انحراف از مسیر اصلی میشود و از این رو راه علاج از نظر امام این است در مبارزه در درجه اول و ابتدا باید رأس جهان استکبار و زائده نامشروع آنان در منطقه اسلامی یعنی رژیم صهیونیستی را نشانه رفت بعد به سراغ فسادها و ظلمهای دیگر در جهان اسلام رفت و لذا امام راحل به ملتها میفرمودند: تکلیف ملتها در آستانه روز قدس آن است که در اجتماعات خود از دولتهای خویش بطور جدی بخواهند که در مقابل آمریکا و اسرائیل به مقابله برخیزند.
روز قدس «مبدأ بیداری» است. از منظر امام، بیداری امتها و بخصوص ملتهای مسلمان از به حرکت درآمدن برای آزادی فلسطین و قدس آغاز میشود. در جهان اسلام اختلافات زیادی وجود دارد. بعضی از این اختلافات آنچنان عمیق و مذمن است که عملاً امکان حل و فصل آن وجود ندارد. شیعیان و اهل سنت صدها سال است که نتوانستهاند در مورد حل اختلافات عقیدتی خود به راه حلی برسند کما اینکه در میان فرقههای مختلف اهل سنت نیز درباره مباحث اعتقادی و فقهی اختلاف زیادی وجود دارد، از این رو در میان آنان گروهی به اشاعره، گروهی به معتزله، گروهی به صوفیه، گروهی سلفیه و گروههای دیگری با نامهای دیگر خوانده میشوند. از منظر امام حل و فضل این مسایل اگر بعید نباشد، بسیار سخت خواهد بود. امام راه حل همگرا شدن مسلمین را در توجه به قدس و فلسطین بعنوان قبلهگاهی که توسط دشمن مشترک همه نحلهها و فرقههای جهان اسلام به اشغال درآمده جستجو میکردند و با توجه به این موضوع را نقطه آغاز و حرکت به سمت حل سایر مسایل جهان اسلام میدانستند. از این رو میفرمودند: روز قدس که همجوار شب قدر است، لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیداری و هوشیاری آنان باشد.' و در جای دیگر فرمودهاند: 'روز قدس را زنده نگه دارید. امید است با زنده نگهداشتن این روز، بیتفاوتیها زائل شود و غفلتها مرتفع گردد.
روز قدس روزی است که درستی و نادرستی هر حرکت را نشان میدهد ، از این رو نه تنها برای حرکت و سیاست خارجی بلکه برای سنجش درستی و نادرستی حرکت در زمینه سیاست داخلی هم نوع توجه به قدس یک 'شاخص' به حساب میآید. کسی که به قدس و فلسطین توجه دارد و خود را برای آزادسازی آن متعهد میداند میتواند ادعا کند که در محیط داخلی نیز از 'حقوق محرومان' و 'حقوق مظلومان' در برابر زیادهخواهان و ستمپیشگان دفاع مینماید و اما اگر کسی شعار حمایت از تودههای مردم بدهد ولی در مورد فلسطین و قدس حساسیت نشان نمیدهد، باید او را یک 'کلاهبردار' به حساب آورد چرا که دفاع از انسان در برابر ظلم مرز نمیشناسد، این یک مفهوم انسانی و معنوی است و دفاع از آن به یک روح معنوی و ضد ظلم و عزمی که قوه را به فعل برساند نیاز دارد.
در فتنه 88 شاهد بودیم کسانی که در داخل به قانون تمکین نمیکردند و رأی اکثریت مردم ایران را برنتابیدند همانها در موضوع فلسطین و قدس هم با صراحت میگفتند این موضوع به ایران و ایرانی بطور خاص ربط ندارد و ما نباید در دفاع از فلسطین و قدس کاسه داغ تر از آش باشیم و در نهایت هواداران فتنهگر آنان شعار میدادند: 'نه غزه و نه لبنان' با این وصف کاملاً واضح است که دفاع از فلسطین یک شاخص مهم و فارق بزرگ برای شناخت مدعیان و دروغگویان از مردم صادق در عرصه خدمتگزاری داخلی میباشد.
قدس را مبنای توافق پیرامون مسایل اصلی جهان اسلام قرار بدهیم:
نگاهی به جهان اسلام بخصوص در حد فاصل مرزهای غربی هند تا کرانههای مدیترانه، بیانگر وضعیت دردناکی است. بدون اغراق روزانه صدها مسلمان بدست کسانی که ظاهراً مسلمان هستند، کشته میشوند و هزاران انسان دیگر معلول و مفلوک میشوند و صدها خانه بر سر مردم فرو میریزد و محیط زندگی عادی مردم مسلمان را به صحنه جنگ و جدل و رعب تبدیل کرده است.
فرصت قدس، فرصت مناسبی برای بهبود شرایط خونبار فعلی است از این رو پیشنهاد میشود نحلههای مختلف جهان اسلام و بخصوص علما و اندیشمندان با بهرهگیری از آیات قرآن کریم و سنت و سیره پیامبر بزرگوار اسلام روی مواردی توافق کنند تا نه تنها از اختلافات و آشوبهای کنونی رهایی یابند بلکه زیرساخت حرکت به سمت جلو را نیز بدست آورند:
1- منع جدی و بیملاحظه ریختن خون مسلمان توسط مسلمانی دیگر. قرآن کریم دراین مورد بیش از همه کانونهای فتنهای که مجوز ریختن خون مسمانان را صادر مینمایند، هدف قرار داده و فرموده است: 'الفتنه اکبر من القتل'. امروز چه کسی است که نداند کانون فتاوای تکفیری، تروریستی وهابیون هستند. علمای اسلام باید با صراحت از این کانونها ابراز برائت نمایند. اگر نگاهی به صحنه بیاندازیم میبینیم که فتنه امروز مصر از معبر فتاوای امثال شیخ العریفی و شیخ قرضاوی گذر کرده و مصر را به این روز انداخته است.
2- منع سیطره و نفوذ غرب باید برای همه مسلمانان یک هدف جدی و مشترک باشد. قرآن درباره این سیطره فرموده است: 'ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا' امروز چه کسانی در صحنه منازعات جهان اسلام، کشتار مسلمانی توسط مسلمان دیگر را تشویق میکنند و سینههای مسلمین با گلوله چه کشورهایی دریده میشود؟ پاسخ به این سؤالات سخت نیست. اصولاً ایجاد درگیری میان جهان اسلام برای خلاص شدن غرب از نگاه تند و خشمگینانه مسلمانان، نظریهای است که از اواسط دهه 1990 توسط یک کانون شناخته شده امریکایی و بعد از بررسی در یک تیم 400 نفره به رهبری 'پل ولفووتیز' که در دوره جرج بوش به مقام اول امنیتی امریکا تبدیل شد، تصویب و به اجرا درآمد. منع سیطره غرب در جهان اسلام در واقع خشکانیدن مهمترین کانونهای هدایت نزاع و درگیری در جهان اسلام است.
3 – حفظ نوامیس مسلمانان باید در میان همه مردم و کشورهای مسلمان یک اولویت باشد. در این میان 'قرآن کریم' و 'پیامبر بزرگوار اسلام' در رأس نوامیس قرار دارند. امروز همه مسلمانان به وضوح میبینند که امثال 'کشیش جونز' که توسط کانونهای شناخته شده صهیونیستی مأموریت یافتهاند، حملات خود را روی قرآن و پیامبر بعنوان مهمترین میراث مسلمانان متمرکز کردهاند. در مرحله بعد اختلافافکنی میان مسلمانان از طریق اهانت به ائمه و صحابه است که اینهم ریشهای امریکایی دارد چرا که امریکاییها به همان دلیل که قرآن و رسول خدا را برای خود خطر به حساب میآورند، اعلام و نشانههایی نظیر بارگاه ائمه شیعه و یا شخصیتهای اهل سنت که خبر از حقانیت همان قرآن و همان پیامبر میدهند را نیز دشمن خود میدانند. توجه به این مسائل در روز قدس، نحلههای منحرفی که نادانسته و یا براساس یک طراحی در دام دشمن قرار گرفتهاند را به حاشیه میبرد.
4- وحدت جهان اسلام و وحدت مسلمین باید برای همه موضوعیت داشته باشد. وحدت موضوعی است که قرآن کریم از آن بعنوان یکی از مهمترین ثمره شیرین اسلام و بعثت پیامبر دانسته و به مسلمانان اندرز میدهد که یاد آورید زمانی که براثر اختلافات روی حفرههایی از آتش زندگی میکردید و همدیگر را در هر اختلاف و موضوعی به قتل میرساندید. مسلمانان در روز قدس میتوانند این پیام مهم قرآنی را بازخوانی نمایند. چرا که دولتهای مسیحی با آنکه هیچ اعتقاد واقعی به تعالیم حضرت مسیح (ع) ندارند اما از همکیشان خود در هرجا که باشند و هر جرمی که مرتکب شده باشند با جدیت و توسل به انواع اقدامات حمایت مینمایند ولی امت اسلامی، انوع ظلمها و اشغالگریها و جنگها و تحریمها و تجاوزها و توطئهها را علیه خود تحمل میکند. در روز قدس باید این غفلت را به آگاهی و بیداری تبدیل کرد.
5- استقلال و تمامیت ارضی جهان اسلام باید یک هدف مهم مشترک باشد. براساس تعالیم قرآنی، مسلمانان نمیتوانند جداشدن قطعهای از جهان اسلام و ملحق شدن آن به کفار را تحمل نمایند. امروز به وضوح میبینیم که بخشهایی از جهان اسلام در اشغال کفار مسیحی یا یهودی قرار دارد و بخشهای دیگری نیز در معرض جداشدن هستند. در روز قدس مسلمانان باید یک دژ مشترکی در دفاع از جغرافیای فعلی جهان اسلام به وجود آورند.
6- منافع و امنیت مشترک مسلمانان باید به مطالبه فراملی به حساب آید. هر مسلمان باید در تجارت و سرمایهگذاری مواظب باشد که سود یکجانبهای را به جیب کفار و بخصوص کفاری که عناد و دشمنی عینی آنان علیه مسلمانان عیان است، نرود. امروز متأسفانه ما شاهدیم که پول مسلمانان به جیب کمپانیهای امنیتی نظامی غرب میرود و سبب تقویت جبهه امنیتی نظامی غرب علیه جهان اسلام میشود. در روز قدس باید به این موضوع واکنش نشان داد.
منبع:خبرگزاری قدس