نسخه چاپي

1399/08/28 :: ٠٨:٣٠ 

گفتمان سازی رسانه‌ای بیانیه گام دوم انقلاب (جوانان و انقلابی گری)

بیانیه گام دوم بر چگونگی حفظ انقلاب اسلامی و پاسداشت ارزش های آن تاکید دارد، و ضمن تبیین اجمالی پیشینه انقلاب اسلامی چشم انداز آینده آن را از منظر بالاترین مقام سیاسی کشور تشریح می کند.

گفتمان سازی رسانه‌ای بیانیه گام دوم انقلاب (جوانان و انقلابی گری)

 

بیانیه گام دوم بر چگونگی حفظ انقلاب اسلامی و پاسداشت ارزش‌های آن تاکید دارد، و ضمن تبیین اجمالی پیشینه انقلاب اسلامی چشم انداز آینده آن را از منظر بالاترین مقام سیاسی کشور تشریح می‌کند، و این چشم انداز را در چند محور بیان می‌کند. گرچه این بیانیه یک نگاه ملی دارد و برای همه ملت ایران نگاشته شده، مخاطب اصلی آن جوانان، در مفهوم عام آن و «با یک نگاه ملی و فراجناحی است و حدود۴۰ بار در این بیانیه عنوان جوانان تکرار شده است.»

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم تاکید کرده اند که «اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی این بنده ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم.» و در ادامه می‌فرمایند: دهه‌های آینده دهه‌های شماست و شمایید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.»

این انقلاب یک انقلاب پیشرفت گرا، معنوی، فکری و عقلانی است؛ بنابراین بدیهی است جوانانی که توان تحقق اهداف بیانیه را دارند براساس شاخص‌های ترسیم شده در بیانات رهبری، برای جوان مومن انقلابی پرورش یافته باشند.
 
به این منظور نهاد‌های دست اندرکار فرهنگ سازی و گفتمان سازی در بین جوانان، به ویژه رسانه ملی، باید با شناسایی شاخص‌های مورد نظر مقام معظم رهبری برای جوان مومن انقلابی، سعی در ترویج این شاخص‌ها و گفتمان سازی انقلابی گری در بین جوانان داشته باشند. چنانچه در بیانیه تصریح شده است، این امر نیاز به فرهنگ سازی و گفتمان سازی دارد.

مقام معظم رهبری درباره اهمیت گفتمان سازی در خصوص آرمان‌های انقلاب می‌فرمایند:اگر می‌خواهیم یک خواسته‌ای تحقّق پیدا کند، قدم اوّل این است که این خواسته را به‌صورت یک گفتمان پذیرفته شده در بیاوریم. به واقع اگر تفکری به صورت گفتمان در آمد، اجرای آن دیگر کار دشواری نیست.
 
در نگاه ایشان گفتمان یعنی، یک مفهوم و یک معرفت در برهه‌ای از زمان در یک جامعه همه‌گیر بشود.

در حقیقت گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آن‌چیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند. از این منظر، گفتمان یک جامعه مثل هواست، همه تنفسش می‌کنند؛ چه بدانند، چه ندانند؛ چه بخواهند، چه نخواهند. ایشان تاکید می‌کنند که باید این گفتمان سازی انجام بگیرد که البته نقش رسانه‌ها و به خصوص نقش روحانیون و نقش بزرگان و اساتید دانشگاهی حتما نقش بارز و مهمی است.

گفتمان سازی فرایندی برنامه ریزی شده، و زمان بر و نیازمند تکرار و تاکید بر مفاهیم و مقوله‌های اصلی تشکیل دهنده یک گفتمان است، تا تبدیل به ادبیات رایج جامعه شود. برای گفتمان سازی «انقلابی گری در بین جوانان» لازم است نهاد‌های دست اندر کار فرهنگ سازی و گفتمان سازی از جمله رسانه‌ها و در راس آن‌ها رسانه ملی، مفاهیم و مقوله‌های اصلی این گفتمان را محور تولید محتوای خود قرار دهند و به شیوه‌های مختلف به تکرار هنرمندانه آن‌ها بپردازند.

بهترین مرجع برای استخراج این مفاهیم و مقوله‌ها نیز بیانات مقام معظم رهبری است و لذا این پژوهش با استخراج این مفاهیم و مقوله‌ها در صدد است تا زمینه‌ای برای سیاستگذاری و تولید محتوای رسانه‌ای برای گفتمان سازی انقلابی گری در بین جوانان، به عنوان مخاطبان اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، بپردازد.
 
 

خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 5

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 854395

  • بازديدکنندگان امروز : 1752

  • کل بازديدکنندگان : 2498041

پیوندها