نسخه چاپي
1398/03/23 :: ١٢:٠٠ 

فضای مجازی تنها یک رسانه نیست/انقلاب اسلامی با جنگ نرم گسترده در فضای مجازی مواجه است

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: فضای مجازی فقط یک رسانه نیست، بلکه قدرت بزرگی است که مدل حکومت ها، توزیع قدرت و سبک زندگی را تغییر می دهد و عرصه گسترده ای برای تصاحب انسانها به صورت مدرن و نرم است.

فضای مجازی تنها یک رسانه نیست/انقلاب اسلامی با جنگ نرم گسترده در فضای مجازی مواجه است

دکتر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در همایش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسرکشور با اشاره به لزوم شناخت فضای مجازی و قابلیت ها و ظرفیت های آن گفت: امروز جبهه انقلاب با یک جنگ نرم گسترده در فضای مجازی مواجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وی اظهار داشت: فضای مجازی فقط یک رسانه نیست، بلکه قدرت بزرگی است که مدل حکومت ها، توزیع قدرت و سبک زندگی را تغییر می دهد و عرصه گسترده ای برای تصاحب انسانها به صورت مدرن و نرم است. امروز نیاز به حمله نظامی و تسلط سیاسی بر کشورها نیست بلکه می توان از طریق فضای مجازی بر ملت ها مسلط شد و آنها را تسخیر کرد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در بیانات رهبری یک سیر تکاملی برای انقلاب مطرح شده که عبارت است از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی.  با دقت در این مراحل نتیجه می گیریم که هر چه در این مراحل پیش می رویم، از مواجهه با جنگ سخت کاسته و با جنگ نرم و پیچیده تری مواجه می شویم از این رو مسئله پرداختن به فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است.

دکتر خوراکیان در ادامه به دوره های تاریخی در جهان اشاره کرد و افزود: در هر یک از این دوره ها، اقتصاد، شیوه اعمال قدرت و روح حاکم بر جوامع، شرایط متفاوتی داشت.

وی تصریح کرد: در دوره فعلی که ما در دوران اطلاعات و ارتباطات زندگی می کنیم، اقتصاد از صنعت به خدمات تبدیل شد و شرکت ها و موسسات مردم نهاد و غیرانتفاعی نقش مهمی در نظام های سیاسی پیدا کردند. تکنولوژی و نوآوری در تولید سهم زیادی پیدا کرد و تاثیر نهادهای بین المللی کمتر شد. حتی قدرت نهادهای بین المللی کاسته و شرکت های جهانی که فضاهای مجازی را در اختیار دارند، قدرت و تاثیرگذاری بیشتری پیدا کردند.

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در افزایش قدرت حکومت ها گفت: امروز اعمال قدرت به وسیله فضای مجازی و صاحبان شبکه های بزرگ رسانه ای صورت می گیرد و در این دوره بستر اصلی تحولات بین المللی، فضای مجازی است.

خوراکیان تصریح کرد: فضای مجازی یک علم تکنولوژی محور است و پایه آن  بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات استوار است و مبتنی بر تکنولوژی های چند منظوره و پایه پیشرفت سایر علوم است که در آن تولید و پالایش داده ها و ذخیره سازی و پردازش و توزیع داده ها صورت می گیرد.

وی بیان داشت: گسترش فضای مجازی در تعامل با انسان اتفاق می افتد و در این بستر، تعامل انسان با اشیاء فراهم گشته و گسترش می یابد. امروزه حدود 7 میلیارد کاربر در فضای مجازی فعالیت دارند که به اینترنت متصل هستند و در آینده ارتباط انسان با اشیا در بستر این فضا بیشتر می شود و با پدیده های جدیدی از جمله شهر هوشمند، بهداشت هوشمند، حمل و نقل هوشمند،کشاورزی هوشمند و صنعت هوشمند مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به ویژگی های خارق العاده فضای مجازی گفت: فضای مجازی تنها یک رسانه نیست بلکه نقش و کارکرد آن بسیار گسترده تر از یک رسانه است و مسئله فرهنگ، دین، تعاملات اجتماعی، اقتصاد، صنعت و موضوعات مختلف همه و همه از فضای حقیقی به فضای مجازی کشیده شده است. بنابراین فضای مجازی فقط رسانه نیست ،بلکه سپهر رسانه ای تنها یکی از ابعاد فضای مجازی است.

خوراکیان با بیان این که شناخت  مدیران فضای مجازی نسبت به مخاطبان و سلیقه های آنان بسیار بالا و کامل است اظهار داشت: همه بازخوردها، نظرها، سلایق و مدل رفتاری ما در فضای مجازی ثبت می شود و زمان و مکان تعاملات وعملکردهای مخاطبان نیز در این فضا ثبت می شود و در نهایت، تجمیع این رفتارها و پیام ها و اطلاعات، بسیار معنادار و از طریق هوش مصنوعی قابل تحلیل و ارزیابی است.

وی عنوان کرد: این اطلاعات کلان، دائمی، به روز و بلادرنگ است و این توانایی های دانش پایه، که بر اساس تجمیع اطلاعات و انتقال سریع آنها ایجاد می شود،  قدرت های بزرگ و جدیدی را در جهان شکل می دهد.

دکتر خوراکیان تصریح کرد: هم گرایی فن آوری ها و علوم در بستر این فضا اتفاق می افتد. یعنی همه ابزارها و علوم مختلف به کمک هم می آیند و قدرت و قابلیت های یکدیگر را تقویت می کنند. پیشرفت تکنولوژی، موجب تغییر و تحول در تعاملات بشری شده و انسانها را به شدت فردگرا کرده است، بنابراین مدل های رفتاری، اجتماعی وحاکمیتی جهان را تغییر داده است.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در پایان راهکارها و پیشنهاداتی برای استفاده بیشتر از ظرفیت های فضای مجازی در حوزه کاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ارائه کرد و افزود: مدل فعالیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در فضای مجازی باید شناخت جامع نقش این فضای در ترویج اصول انقلاب اسلامی باشد. 

وی به ضرورت اعلام مواضع دقیق و مطالبات اصولی در مراسم و مناسبت ها در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مخاطب شناسی و توجه به تحولات فردی و اجتماعی مخاطبان متاثر از فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است. مخاطب متاثر از فضای مجازی ویژگی هایی دارد که باید هوشمندانه به این ویژگی ها توجه کرد.

وی با بیان این که ارتباط با مخاطب در فضای مجازی یک سرمایه بزرگ محسوب می شود گفت: مراسم و مناسبت ها مخاطبان بزرگی به لحاظ تعداد دارد که می توان از طریق فضای مجازی این مخاطبان را جذب و به صورت به روز و مستمر با آنها ارتباط داشت.

 

 

 


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 2

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 491199

  • بازديدکنندگان امروز : 245

  • کل بازديدکنندگان : 979619

پیوندها