نسخه چاپي
1398/02/31 :: ١٠:٠٧ 

ویژگی‌های سه گانه شخصیتی امام حسن مجتبی علیه السلام

نیمه ماه مبارک رمضان بنا بر مشهور ، روز میلاد مسعود امام حسن مجتبی علیه السلام سبط اکبر رسول خدا صلی الله علیه وآله است.

ویژگی‌های سه گانه شخصیتی امام حسن مجتبی علیه السلام


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بعد از آن که آن حضرت متولد شد، امیرالمؤمنین علیه السلام او را نزد حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله برد ، آن حضرت زبان مبارک خود را در دهان او نهاد ، و او شروع به مکیدن زبان رسول خدا صلی الله علیه وآله نمود ، سپس رسول خدا پرسید آیا برای او نامی نهاده اید ؟ امیر مؤمنان عرض کرد: بر شما در نام او سبقت نمی گیرم آن حضرت نیزفرمود : من هم بر پروردگار خود سبقت نمی گیرم . پس خداوند متعال جبرئیل را نازل کرد و فرمود : از برای محمد پسری متولد شده ، سلام مرا به او برسان و تهنیت و مبارک باد بگوی و بگو که علی نسبت به تو به منزله هارون است نسبت به موسی ، پس او را به اسم پسر هارون نام گذاری نما ... و اسم پسر هارون به زبان عربی « حسن » است . 

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام از پدر خود از امام زین العابدین علیه السلام روایت می فرماید : که حسن بن علی عابدترین اهل زمان خود بود ، زاهدترین و فاضل ترین آنان بود ، اگر حج می نمود پیاده و گاه پا برهنه می رفت ، و هر گاه مرگ را به خاطر می آورد گریه می نمود ، و اگر قبررا به یاد می آورد می گریست ، واگربرانگیختن قیامت را به یاد می آورد ، می گریست واگر عرض بر خداوند تعالی را به یاد می آورد غش می کرد ، و اگر به نماز می ایستاد بندهای بدنش می لرزید ،و اگربهشت و دوزخ را به یاد می آورد همچون مار گزیده مضطرب می شد و از خدا بهشت را مسألت می نمود و از آتش دوزخ به خدا پناه میبرد و از قرآن آیه « یا ایها الذین آمنوا» نمی خواند مگر این که می گفت : لبیک اللهم لبیک، و در هیچ حالی از احوالش دیده نمی شد مگر این که ذاکر خداوند سبحان بود و زبانش

تعالی شخصیت معنوی انسان، از والاترین و مقدس ترین اهداف پیشوایان دین بوده است. آنان با تحمل مشقت های بسیار در این مسیر، تمامی همّ خویش را بر آن گذاشتند تا اخلاق نیک را با شیوه های رفتاری و گفتاری خویش به آدمی بیاموزند واو را از زشتی ها به دور داشته، متوجه حقیقت والای انسانی و ارزش سترگش کنند. در این میان نقش برجسته امام مجتبی(علیه السلام) بسیار چشم گیر جلوه می نماید. از این رو، برآن شدیم که با تأملی کوتاه در رفتارهای اجتماعی امام مجتبی(علیه السلام) دریچه ای به بی کران سجایای اخلاقی آن امام همام بگشاییم.
 
سه ویژگی امام حسن (ع) را باید با مبنا شناخت که این ویژگی ها شامل حلم و بردباری، سخاوت و عبادت است و در شناخت این سه ویژگی در جامعه یک سری شاخص ها را باید شناخت تا بتوان اصل و حقیقت را از فرع و قلابی بودن آن تشخیص داد.
 
حلم را آرام بودن تعبیر می کنند اما باید دید که این حلم از چه نوعی است. اگر حلم و آرام بودن را بر مبنای پاداش بالادست انجام دهیم، این تقلبی و فرعی است و در درجه دوم یا سوم قرار می گیرد، اما اگر این آرام بودن را در هر مکان و زمانی حتی در خانه برای اهل خانه داشته و انتظار هیچ چشم داشتی نداشته باشیم، این حلم حقیقی است و امام حسن (ع) نیز همچون ائمه دیگر این حلم را در حد اعلا در خود داشتند.
 
دومین ویژگی ایشان سخاوت است و این ویژگی نیز دارای اصل و فرع می باشد که عیار آن را مشخص می کند و این مثل نیز می تواند در همین راستا قرار گیرد؛ «کاسه رود جایی که قدح بازآید» و سخاوتی که بر مبنای «بدهم تا بدهند» و یا «برویم تا بیایند» باشد نیز از نوع ویژگی های عیار پایین است و در صورتی که این نوع نباشد، حقیقی است و خداوند نیز خریدار آن است.
 
سومین ویژگی نیز عبادت ایشان است؛ ما در جامعه فیلم بازی کردن افراد را نیز می بینیم که فقط در نماز خم و راست می شوند و فیلم عبادت می کنند، اما بدانیم در این مکتب حتی به فیلم عبادت نیز پاداش می دهند، اما وقتی ناراحت و پشیمان می شویم که در برابر این پاداش، پاداشی بسیار بزرگتر از فیلم بازی کردن، پاداش حقیقی عمل است، آن روز افسوس می خوریم که چرا بازی کردیم و اصل عمل را درست و برای رضای خدا انجام ندادیم.
 
حلم نیز صبوری کردن در برابر رفتارهای بی ربط برخی از افراد است؛ مثلا یک وقت شما می خواهید نگاهی تربیتی به کافر داشته باشید؛ در اینجا می دانید از روی ناآگاهی است و حلم باید داشته باشید، اما در مقابل، گاهی از اوقات با آگاهی و به قصد تخریب وارد عرصه ای می شوند که در این صورت باید با جدیت با آنها برخورد کرد.
 
تابلوی حلم را به خوبی در رفتار امام حسن (ع) با همسرشان می توانیم ببینیم، آن هم زمانی که ملعون به ایشان زهر داد، ایشان صدایش زدند و گفتند: سریع از اینجا دور شو، زیرا هنز، برادرم عباس و حسین به اینجا نیامده اند و تو را به سزای عملت نرسانده اند.
 
 
 
 

خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 14

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 531584

  • بازديدکنندگان امروز : 296

  • کل بازديدکنندگان : 1098229

پیوندها