نسخه چاپي
1397/10/08 :: ٠٨:١٤ 

بازخواني دستاوردهای حماسه ماندگار نهم دي

از بزرگترين دستاوردهاي حماسه نهم دي ماه، افشاي چهره خواص بي بصيرت بود؛ خواصي كه برخي از آنها با سابقه انقلابي در مسير دفاع يا سكوت در ماجراي فتنه قرار گرفتند.

بازخواني دستاوردهای حماسه ماندگار نهم دي

جريان فتنه پس از انتخابات دهم رياست جمهوري طبق طراحي دشمنان خارجي انقلاب اسلامي تلاش داشت، از اردوكشي هاي خياباني به عنوان اهرم فشاري براي حذف نظام اسلامي يا لااقل وادار كردن آن به پذيرش فرايند استحاله و كشيدن خط بطلان بر جمهوريت و اسلاميت نظام استفاده كند، پس از مدتي به اين نتيجه رسيد كه «دروغ بزرگ تقلب» بيش از آنچه تاكنون بوده، پتانسيل و ظرفيت به خيابان كشاندن بدنه اجتماعي آن ها را ندارد لذا از ميانه راه با تعريف مفاهيم جديد و متوسل شدن به آيين ها و مراسم انقلاب، سعي داشت به هر نحو ممكن، جريان رو به زوال فتنه را زنده نگه دارد. دلايل انتخاب آئين هاي ملي ـ مذهبي براي اغتشاش آفريني اين بود كه اولاً حضور خياباني در آئين هاي ملي و مذهبي نياز به مجوز قانوني نداشت. ضمناً در چنين روزهايي به دليل حساسيت رسانه ها و افكار عمومي امكان ديده شدن اعتراضات و اغتشاشات افزايش مي يابد.

جريان فتنه با همين استدلال برنامه خود را بر آئين ها و مراسم هاي انقلاب اسلامي متمركز كرد. سوء استفاده و اغتشاش در آيين نماز جمعه عبادي سياسي جمعه كه محل اجتماع مسلمين است، حمله به سياست هاي آرماني انقلاب اسلامي ايران در روز جهاني قدس و ايجاد آشوب و بلوا در روز سيزدهم آبان، روز ملي مبارزه با استكبار جهاني، همين طور ايجاد اغتشاش در روز شانزدهم آذر سال 1388 و توهين و جسارت به ساحت مقدس حضرت امام خميني (ره) و آخرين مورد آن شكستن حرمت ايام عزاداري اباعبدالله (ع) توسط اين فتنه گران را بايد در همين راستا قلمداد كرد.

عاشوراي سال 1388، برگزاري مراسم عزاداري در تكيه ها، حسينيه ها و مساجد موجب شد تا از ساعت اوليه صبح، برخي باقيمانده هاي جريان فتنه از فرصت پديد آمده استفاده كنند و با حضور در خيابان ها كف و سوت بزنند و ضمن ضرب و جرح عزاداران و نمازگزاران روز عاشوراي حسيني حتي مساجد را آتش بزنند. فاجعه اي كه در طول تاريخ بي سابقه بود و نتيجه آن برملا شدن ماهيت شوم و ضددين جريان فتنه شد كه بيش از پيش آنها را در سراشيبي سقوط قرار داد و موجب بيزاري مردم از آنها شد.

آنچه در اين يادداشت نگارش شده، بازخواني حماسه ماندگاري است كه به تعابيري انقلاب سوم نام گرفته است. حماسه اي كه در لحظه اي ناب به مدد حمايت از اصل و اصالت انقلاب اسلامي آمد و حياتي دوباره به آن بخشيد.

بررسي ماهيت حماسه نهم دي ماه 1388 از زواياي گوناگون قابل واكاوي است اما در ماهيت و اصالت اين روز مي توان گفت كه روز غلبه جنود الهي بر جنود شيطان بود. آنهايي كه آمدند و آبرو دادند به انقلاب اسلامي، در سرتاسر خيابان آزادي و انقلاب اسلامي تهران (از ميدان امام حسين (ع) تا ميدان آزادي و خيابان هاي اطراف) و در سراسر كشور از لشگريان جنود الهي بودند و سپاهيان جنود شيطان همان هايي بودند كه هشت ماه فتنه انگيزي كرده بودند و در آن روز در شعارها و نوشته هاي مردم مورد غضب و خشم قرار گرفتند.(البته بايد آن بخش از مردم كه درخصوص نتيجه انتخابات به هر دليل در روزهاي اول اعتراض داشتند از آن تعداد معدودي كه در روز عاشوراي حسيني آن گونه فاجعه آفريد جدا نمود.)

روز خروش ملت ايران و روز نه گفتن ملت ايران به سران فتنه و اربابانشان و آري گفتن به نظام اسلامي و بيعتي دوباره با آرمان هاي والاي حضرت امام خميني (رحمة الله عليه) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي بود. در واقع روز نهم دي روز شليك تير خلاص بر پيكر نامبارك فتنه گران بود كه به خاك ماليده شدند.

در روز نهم دي ماه 1388، مشروعيت سياسي نظام اسلامي بار ديگر با حضور خودجوش ده ها ميليون مردم در تهران و تمامي شهرهاي ديگر كشور به جهانيان اعلام شد.

در واقع حماسه نهم دي ماه، ويژگي هاي ارزشمندي داشت كه ابتدا تيتروار به اين ويژگي ها اشاره مي شود:

الف ـ مهم ترين پيام حماسه ماندگار نهم دي تجديد بيعت دوباره با مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) و تمركز شعارهاي مردم در حمايت از ولايت و تنوع اقشار مردمي حامي ولايت فقيه بود.

ب ـ مردم نشان دادند در آستانه ورود به 32 سالگي انقلاب اسلامي همچنان به اين نظام و انقلاب وفادارند و همچنان بر سر آرمان ها و ارزش هاي خويش ايستاده اند و هنگامي كه احساس كنند حادثه اي نظام و كشور را تهديد مي كند همه در يك جبهه قرار مي گيرند و به مقابله با آن تهديد مي پردازند.

ج ـ فتنه گران تا آن روز تسليم رأي مردم و قانون نشده بودند و با هدف ضربه زدن به انقلاب، از هر فرصتي براي ايجاد بي نظمي، آشوب، اغتشاش استفاده مي كردند اما در آن روز مردم خشم و نفرت خود را از آنان نشان دادند و خواستار برخورد جدي با آنان شدند.

د ـ فتنه پس از انتخابات سال 1388 به گونه اي پيش رفته بود كه به روشني دست استكبار جهاني و عوامل داخلي آنان در دامن زدن به التهاب ها و اغتشاش آفريني ها ديده مي شد. مردم در راهپيمايي نهم دي ماه به استكبار جهاني اعلام كردند كه در برابر دشمني هاي آنها كوتاه نخواهند آمد و تا پاي جان براي حفاظت از انقلابشان خواهند ايستاد.

ه ـ يكي از اصلي ترين و بيشترين شعارهاي مردم شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي بود و پايبندي مردم به آرمان هاي انقلاب بود. مردم دست رد بر سينه كساني زدند كه پيش از اين موضوع جمهوري ايراني را طرح كرده بودند.

و ـ نسل اول و دوم و سوم همه با هم آمدند تا بگويند همه نسل ها با انقلاب گره خورده و پيوند ناگسستني دارند. حضور گسترده و ميليوني مردم در راهپيمايي نهم دي اين نظريه را اثبات كرد كه به رغم برخي ريزش ها، انقلاب با رويش هاي بسياري روبروست.

زـ نهم دي به صحنه تجلي بصيرت و دشمن شناسي مردم تبديل شد. مردم نشان دادند كه در دينداري خود، بصيرت اسلامي ناب محمدي (ص) را انتخاب كرده اند و بر اسلاميت جمهوري اسلامي افتخار مي كنند.

ح ـ يك بار ديگر به جهانيان ثابت شد ملت ايران قدرت خاموش كردن هر فتنه اي را دارد.

ط ـ در نهم دي تحليل هاي اشتباه دشمنان نقش بر آب شد. آنان كه با يك گمان غلط وارد ميدان شده بودند با به ميدان آمدن قاطبه مردم در نهم دي ماه كه همه مردم ايران را متحد در صف مخالفت با اغتشاش قرار داده بود، متوجه تحليل اشتباه خود شدند و نقشه هاي آنان نقش بر آب شد.

ي ـ شعارهاي خودجوشي كه توسط مردم در روز نهم دي سر داده شد، نشان داد كه مردم كشور ما تحليل گر هستند و به مسائل سياسي به خوبي واقفند و در اين راستا حتي از نخبگان جامعه هم شعور سياسي بالاتري دارند.

دهمين روز محرم، عاشوراي حسيني سال 1388 به نيمه رسيده بود،هيأت عزاداري گرم عزاي حسيني بودند. نماز عاشورا را خوانده و پاي سفره طعام حسيني، غم جانسوز را تجربه مي كردند.

ساعتي از ظهر نگذشته بودكه خبرهايي سريع در مساجد و هيأت ها در تهران پيچيد كه فتنه گران سوار بر اساس شهوت و قدرت در خيابان هاي تهران و عموماً درخيابان انقلاب اسلامي، ميدان فردوسي، چهارراه كالج مي تازند.

به واقع به نظر مي رسيد كه به دنبال انتقام گيري از عزاداران حسيني بودند كه ده روز در عزاي سالار شهيدان گريسته و بر سر و صورت زده اند. نقطه هدف اوليه آنان هتك حرمت به ارزشهاي عاشورا و حسيني بود. آتش زدن خيمه هاي عزاي حسيني و به آتش كشيدن نمادهاي ايام عزاداري حضرت سيدالشهدا (ع) و عربده كشي منافقين در خيابان و هجوم به سطل هاي زباله و شعار عليه رهبري و انقلاب اسلامي و حمله به اموال دولتي و مردم، اهداف بعدي آنان بود.

در خيابان ها هلهله كردند، كف زدند و به عزاداران حسيني و هر آنكه پيراهن مشكي بر تن داشت و نشان و محاسني داشت حمله كردند.

اولين واكنش مردم تنها چند ساعت پس از عربده كشي آنان و مقابله با اين جريان به واقعيت پيوست.

خبرهاي بعدي كه به اطلاع مردم رسانده شد، غروب عاشورا و ششم دي ماه 1388 بود و از صبح فردا تحركات مردمي، صدور بيانيه ها، اعلام اطلاعيه ها و تجمع هاي اقشاري عليه فتنه گران در سراسر كشور شكل گرفت. واكنش هاي اقشاري در حدي بود كه همان شب سران فتنه گر با صدور اطلاعيه هايي، هتك حرمت قشون و پياده نظام خود را با عنوان «خداجوي» معرفي كردند. پيام آن روز موسوي و اظهارنظر برخي ديگر از سران فتنه در قبال حوادث روز عاشورا، نشان داد كه جريان فتنه با دين و اعتقادات مردم مشكل داشته و به همين دليل در برابر نظام اسلامي و ولايت فقيه ايستاده و اعتراض به نتايج انتخابات، بهانه اي بيش نبود.

اين رفتار فتنه گران، واكنش پرخروش و حماسي مردم در نهم دي را به همراه داشت كه در آن، مردم در صفوفي فشرده و يكپارچه در برابر فتنه گران به صحنه آمدند و آنان را منزوي كردند و در واقع به حاشيه راندند.

شايد اين سؤال جدي مطرح باشد كه اصحاب فتنه پس از انتخابات، هشت ماه تمام، هجومي ترين تعرضات خود را نسبت به نهادهاي انقلاب، رهبري نظام و ارزش هاي آن و از همه مهم تر به آراي مردم داشتند و همه گونه صبر و رأفت نظام اسلامي را ديده بودند، چرا حرمت شكني خود را در روز عاشوراي حسيني بي شرمانه تر به رخ كشيدند؟

به خوبي خلاف ادعاي موسوي و ديگر سران فتنه و حاميان آنان كه فتنه گران را همراهي كردند را دريافت كه حرمت شكنان روز عاشورا هيچ نسبتي با «ملت خداجوي» و عزاداران امام حسين (ع) نداشتند. حرمت شكنان، مجموعه اي ناهمگون با باورها و اعتقادات متفاوت و بعضاً متضادي بودندكه با هدف مقابله با نظام اسلامي به صحنه آمده بودند. منافقين، بهايي ها، سلطنت طلبان، گروه هاي چپ گراي ماركسيستي، منحرفين، ليبرال ها و ملي گرايان غرب گرا و عده اي هم از انقلابيون فرسوده و پشيمان از مبارزه با شاه و آمريكا، اين جماعت را تشكيل داده بودند ضمن اينكه از حمايت كامل صهيونيست ها، آمريكا، اتحاديه اروپا به ويژه انگليس و از همه امكانات آنان از جمله ماهواره و …كاملاً حمايت و سازماندهي مي شدند و آنان نيز بي پرده و آشكارا در حمايت از سران فتنه و گروه هاي نامبرده به ميدان آمدند و پشتيباني نمودند و همين بيگانگي و ناهمگوني باعث شد كه اقداماتي را انجام دهند كه مردم مؤمن و انقلابي، چهره واقعي آنها را آنگونه كه هست بشناسند. شعارهاي حرمت شكنان در عاشورا در ادامه شعارهاي پيشين آنان در روزهاي قدس، سيزدهم آبان و شانزدهم آذر بود.

اين ويژگي عاشوراي حسيني است كه به خوبي صف حق طلبان را از صف مدعيان دروغين حق، جدا مي ساخت و عصر ششم دي ماه چنين شد.

مردم در هشت ماه پس از انتخابات، بسياري از رفتارهاي نادرست فتنه گران و معاندين را تحمل كردند اما حرمت شكني به عاشورا كه نه تنها شيعيان، بلكه مسلمانان اهل سنت و حتي اقليت هاي ديني از ارامنه و آشوري تا ديگر اديان الهي، احترامي خاص به آن دارند، امري نبود كه بشود آن را تحمل كرد و اتفاق مهمي كه بعد از حرمت كشني آنان در روز عاشورا انجام شد تمامي يا اكثريت كساني كه به اصل نظام جمهوري اسلامي و ارزش هاي انقلاب پايبند بودند ولي در مسير حوادث بعد از انتخابات سؤالات و ابهاماتي در ذهن داشتند با حادثه روز عاشورا كاملاً برايشان مشخص شد كه موضوع چيست و اين گروه از هموطنان كه به انتخابات و بعضي از مسائل اعتراض داشتندكاملاً به صف مردم و بعضاً محكم تر از ديگران در روز نهم دي حضور يافتند و به نوعي اصرار داشتندكه وفاداري خود را مجدداً به نظام مقدس جمهوري اسلامي اعلان نمايند و اين خود به تنهايي مي توانست دستاوردي جديد براي نظام باشد چرا كه استكبار جهاني و دشمنان اين نظام در خارج و داخل ماه ها بود كه هجمه تبليغاتي زيادي را به عمل آوردند تا بخشي از هموطنان عزيز و انقلابي را از نظام جدا كنند كه با روشن شدن ماهيت ضدانقلاب و حضور حماسه اي همه مردم نقشه هاي چندين ماهه آنان را در روز نهم دي ماه نقش بر آب كردند.

در اين ميان، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي براي روز نهم دي فقط يك اطلاعيه صادر كرد و زمان و مكان تجمع را در تهران، ميدان انقلاب و ديگر استان هاي كشور به تناسب محل مناسب اعلام داشت. قطعاً بايد صوت مراسم و امكانات حضور چند ميليوني مردم را فراهم مي كرد و تمهيدات لازم ديگر كه در عموم مراسم موردنظر قرار مي گرفت. اما در آن روز مردم از هر طبقه و هر قشر با هر سليقه سياسي آمدند، چون معتقد بودند كه آرمان هاي امام(ره) مقام معظم رهبري و شهيدان سرفراز، حقيقي و روشن بود. به اين جهت همه آمدند. آن هم در روز غيرتعطيل و امكانات كم مراسم و به روشني مي توان اين امكانات كم مراسم را كه جوابگوي اين حضور نبود در جاي جاي مراسم ديد.

به يقين مسئولين مراسم در تهران و استان هاي كشور نيز انتظار چنين حضور پرشوري از مردم را نداشتند و به اين گونه حماسه نهم دي ماه رقم خورد.

بسياري از صاحبنظران معتقد بودند كه حماسه نهم دي ماه، مهر پاياني بر فتنه هاي خياباني بود. حوادث هشت ماه سراسر فتنه در جامعه و هجوم رسانه هاي بيگانه و حمايت هاي عناصر خودفروخته داخل و در مقابل دفاع مقدس هشت ماهه صبر و بردباري و نوعي خويشتنداري دلسوزان انقلاب اسلامي و تدبير حكيمانه رهبري، وضعيت را به گونه اي التهاب آور ساخته بود. هرچند مدتي بود كه بحران ها و فتنه هاي خياباني كمي فروكش كرده بود اما هر از گاهي و به مناسبتي باز هم فتنه گران عرض اندام مي كردند. علاوه بر آن، ذهن و انديشه بخشي از مردم به دليل ناآرامي ها و اغتشاشات و جنگ رواني سران فتنه و ايادي آنها پريشان بود.

با توجه به تمام شرايط موجود به ويژه دفاع مقدس هشت ماهه، در واقع حضور يكپارچه مردم در نهم دي ماه، مهر پايان بر فتنه هاي خياباني بود.

از بزرگترين دستاوردهاي حماسه نهم دي ماه، افشاي چهره خواص بي بصيرت بود. خواصي كه برخي از آنها با سابقه انقلابي در مسير دفاع يا سكوت در ماجراي فتنه قرار گرفتند. همان هايي كه كيلومترها از مسير دفاع جانانه ملت از انقلاب و رهبري و ارزش هاي انقلاب اسلامي عقب افتاده بودند. لحظه هاي ناب را نشناختند و در واقع ناخودآگاه و برخي با آگاهي در برابر امام، نظام و ولايت قرار گرفتند. اما چرا چنين شد؟ بر حسب تجربه تاريخي، پيروي از هواي نفس، حرام خواري، قدرت طلبي و جاه طلبي از عوامل اصلي انحراف خواص جبهه اهل حق بود. خواصي كه به همين دلايل با حضرت علي (عليه السلام) ، حضرت امام حسن و امام حسين (عليه السلام) جنگيدند. همين دلايل نيز سبب گرديد كه در انقلاب اسلامي نيز خواصي كه با امام (رحمة الله عليه) بودند و سالها در مسئوليت هاي گوناگون حضور داشتند، امروز به خاطر دنيا و لجاجت هاي شان و بي بصيرتي محض، در برابر نظام اسلامي و رهبري بايستند و دنيا و آخرتشان را تباه سازند.

آما آنچه باعث خرسندي و اميدواري شد بصيرت توده هاي مردمي بود كه نگذاشت اين انحراف خواص دنياگرا، انقلاب اسلامي را از مسير اصلي خارج سازد و نظام اسلامي را دچار انحراف كند.

 

منبع: فارس

 


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 17

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 480230

  • بازديدکنندگان امروز : 2020

  • کل بازديدکنندگان : 949585

پیوندها