1397/05/24 :: ١٥:٠١
تحلیلی بر خطّ تبلیغی رسانه‌های بیگانه علیه جمهوری اسلامی

مبانی روایی جمهوری اسلامی

نظام جمهوری اسلامی ایران متکّی به مشروعیّت دینی و مقبولیّت مردمی است که مشروعیّت و مقبولیّت آن دارای عینیّت و این همانی می‌باشند. در واقع ملّت مسلمان ایران به واسطه‌ی پشتوانه‌ی کلامی و فقهی انقلاب اسلامی، آن را ایجاد و حفظ نمودند و از آن پاسداری می‌کنند. بدیهی است هرگونه خللی به مبانی مشروعیّت نظام اسلامی بر سطح مقبولیّت آن اثر گذار است و تقویّت تئوریک آن نیز می‌تواند سبب افزایش مقبولیّت گردد.

مبانی روایی جمهوری اسلامی


 

یکی از جریان‌های معاند نظام جمهوری اسلامی که در سال‌های اخیر مجدداً اقدام به تقویّت خود در جامعه‌ی شیعی و نظام اسلامی کرده است، تفکّری است که راه مقابله با انقلاب اسلامی ایران را از طریق ظواهر مذهبی و شرعی جستجو می‌کند. هرچند که چنین طیفی پیش از این به اخباری گری شناخته می‌شدند و مقابله‌ی با آنها از سوی فقها و علمای بزرگ همچون مرحوم وحید بهبهانی در حوزه‌های علمیه صورت می‌گرفت؛ امّا مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی تقابل آنها با اسلام سیاسی و ولایت مطلقه‌ی فقیه وارد فاز دیگری شد. جمعی که مبارزه با شاه را حرام می‌دانستند یا اساساً تشکیل حکومت برای مبارزه با استکبار را ناصحیح قلمداد می‌کردند حکم به بطلان هرگونه قیام و مبارزه علیه کفر و استکبار نمودند. امام خمینی (ره) در توصیف این جریان منحطّ فکری در منشور روحانیّت می‌فرمایند:

«هنوز حوزه‌ها به هر دو تفکر آمیخته‌اند و باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایه‌های تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود، همین قضیه است که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و ساده‌لوحان بی‌سواد، عده‌ای کمر همت بسته‌اند و برای نجات اسلام و حوزه و روحانیت از جان و آبرو سرمایه گذاشته‌اند. اوضاع مثل امروز نبود، هر کس صددرصد معتقد به مبارزه نبود زیر فشارها و تهدیدهای مقدس‌نماها از میدان به در می‌رفت، ترویج تفکر شاه سایه خداست و یا با گوشت و پوست نمی‌توان در مقابل توپ و تانک ایستاد و این‌که ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم و یا جواب خون مقتولین را چه کسی می‌دهد و از همه شکننده‌تر، شعار گمراه‌کننده حکومت قبل از ظهور امام زمان - علیه السلام - باطل است و هزاران إن قُلت دیگر، مشکلات بزرگ و جان‌فرسایی بودند که نمی‌شد با نصیحت و مبارزه منفی و تبلیغات جلوی آنها را گرفت، تنها راه حل، مبارزه و ایثار خون بود که خداوند وسیله‌اش را آماده نمود.»[1]

امروز نیز پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با توجّه به ناکارآمدی برخی بخش‌های اقتصادی در کشور همان طیف فکری در تلاش است تا راه مخالفتِ به ظاهر مذهبی و روایی را با نظام اسلامی از سر بگیرد و مشروعیّت و حقانیّت انقلاب اسلامی را مورد چالش قرار دهد. این جریان منحطّ معتقد است تشکیل حکومت در عصر غیبت باطل و از مصادیق طاغوت شمرده می‌شود و مؤمنین موظّف به صبر و انتظار ظهور امام معصوم هستند. از این رو در یادداشت ذیل به واکاوی برخی روایات مستمسک این جریان در نفی حکومت در عصر غیبت امام زمان (عج) پرداخته می‌شود.

مهم‌ترین مستمسک روایی این جریان حدیث «کلّ رایه» است که در آن چنین آمده است:
«صحیحة ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه السلام قال: « کل رایة ترفع قبل قیام القائم فصاحبها طاغوت یعبد من دون الله عزوجل»[2]
ترجمه: ابی بصیر از امام صادق، علیه السلام، نقل می‌کند که آن حضرت فرمودند: «هر پرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود، صاحب آن، طاغوت است که غیر خدا را پرستش می‌کند.»

در روایت دیگری چنین آمده است:
« کلُّ رَایةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ یعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ »[3]
ترجمه: «هر پرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود صاحب آن طاغوتی است که غیر خدا را می‌پرستد.»

این جریان تلاش می‌کند تا جمهوری اسلامی را مصداق پرچم پیش از قیام قائم و در نتیجه طاغوت معرفی نماید. امّا در توضیح این روایات باید به چند نکته توجّه نمود:
با در نظر گرفتن صحت سند این دو روایت باید گفت که عبارت «کلّ رأیه» عام است و اگر در روایت صحیح دیگری تخصیصی در این رابطه وجود داشته باشد، باید روایت عام را بر خاص حمل نمود. در این رابطه دو دسته روایات خاص وجود دارد:

دسته‌ی اول:
روایاتی مثل روایت «... لَیْسَ مِنْ أَحَدٍ یَدْعُو إِلَی أَنْ یَخْرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَیَجِدُ مَنْ یُبَایِعُهُ وَ مَنْ رَفَعَ رَایَهَ ضَلَالَهٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ.»[4] ترجمه: هرکس که پرچم ضلالتی را برافراشت پس صاحب آن طاغوت است.
این عبارت که در ذیل روایتی درباره‌ی «دجّال» و در موقعیّت زمانی آخرالزمان صادر شده است به صراحت از طاغوت بودن پرچمی سخن می‌گوید که به ضلالت و گمراهی (خلاف جریان اسلام ناب و اسلام اهل بیت) دعوت نماید. بنابراین امام معصوم هرگز کسانی را که در مقابل جریانات ضالّ و گمراه کننده‌ای چون دجال و سفیانی، علم هدایت را در دست بگیرند مشمول عنوان طاغوت نمی‌دانند. از همین رو در طیف روایات دوران غیبت، مضامین بسیاری از وجود پرچم‌های حق وجود دارد که روایات دسته‌ی دوم و تخصیص زننده‌ی روایات ابتدای بحث محسوب می‌شوند.

دسته‌ی دوم:
روایتی که جناب نعمانی در کتاب »الغیبه» خود در معرفی پرچم حقّ یمانی می‌آورد:
« لَیسَ فِی الرَّایاتِ أَهْدَی مِنْ رَایةِ الْیمَانِی هِی رَایةُ هُدًی لِأَنَّهُ یدْعُو إِلَی صَاحِبِکمْ ...وَ إِذَا خَرَجَ الْیمَانِی فَانْهَضْ إِلَیهِ فَإِنَّ رَایتَهُ رَایةُ هُدًی وَ لَا یحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ یلْتَوِی عَلَیهِ فَمَنْ فَعَلَ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لِأَنَّهُ یدْعُو إِلَی الْحَقِّ وَ إِلی طَرِیقٍ مُسْتَقِیم»[5]
ترجمه: درمیان پرچم‌ها هیچ کدام هدایت یافته تر از یمانی نیست. او پرچم هدایت است زیرا مردم را به صاحب شما (امام عصر عج) دعوت می‌کند. پس از خروج او به یاری او بشتاب، زیرا پرچم او پرچم هدایت است ...و بر هیچ مسلمانی جایز نیست با او مخالفت نموده و کار شکنی کند، و اقدام کننده بر این کار، اهل آتش است ، زیرا یمانی مردم را به حق و صراط مستقیم دعوت می‌نماید.

منظور از پرچم‌هایی که پیش از قیام قائم (عج) خروج می‌کنند و صاحبان آنها طاغوت هستند، داعیان و پرچم‌هایی است که به باطل و غیر طریق اهل بیت (ع) بوده و یا یا داعی به خود می‌باشند. مصداق بارز چنین داعیان طاغوتی در روایات سفیانی و دجّال شمرده شده‌اند. از این رو انقلاب اسلامی ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی به عنوان داعی الی الحق و نظامی شیعی مبتنی بر مبانی فقه جعفری (ع) هرگز از مصادیق طاغوت در روایات شمرده نمی‌شود.

همچنین روایت ذیل در توصیف پرچم‌های خراسانی در مقابله با سفیانی:
یبْعَثُ السُّفْیانِی جَیشاً إِلَی الْکوفَةِ وَ عِدَّتُهُمْ سَبْعُونَ أَلْفاً فَیصِیبُونَ مِنْ أَهْلِ الْکوفَةِ قَتْلًا وَ صُلْباً وَ سَبْیاً فَبَینَا هُمْ کذَلِک إِذْ أَقْبَلَتْ رَایاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِی الْمَنَازِلَ طَیاً حَثِیثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ...»[6]

ترجمه: ....سفیانی سپاهی هفتاد هزار نفری را به سوی کوفه گسیل می‌دارد... در این حال (که لشکر سفیانی در حال قتل و غارت کوفیان است) پرچم‌هایی از خراسان حرکت می‌کنند و به سرعت منازل را می‌گذرانند، در میان آن‌ها برخی از اصحاب قائم(عج) نیز حضور دارند.

بنابراین چنین روایاتی را می‌توان به عنوان مخصّص برای روایات کل رایه که در ابتدای بحث آمد ذکر کرد و نتیجه گرفت که منظور از پرچم‌هایی که پیش از قیام قائم (عج) خروج می‌کنند و صاحبان آنها طاغوت هستند، داعیان و پرچم‌هایی است که به باطل و غیر طریق اهل بیت (ع) بوده و یا یا داعی به خود می‌باشند. مصداق بارز چنین داعیان طاغوتی در روایات سفیانی و دجّال شمرده شده‌اند. از این رو انقلاب اسلامی ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی به عنوان داعی الی الحق و نظامی شیعی مبتنی بر مبانی فقه جعفری (ع) هرگز از مصادیق طاغوت در روایات شمرده نمی‌شود. انچنان که در اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین آمده است:

جمهور اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان به:


1- خدای یکتا ( لااله الاالله ) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او.
2 - وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین.
3 - معاد و نقش سازنده آن در سیر تکاملی انسان به سوی خدا.
4 - عدل خدا در خلقت و تشریع.
5 - امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلام.
6 - کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا، که از راه : الف - اجتهاد مستمر فقهای جامع الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین سلام الله علیهم اجمعین، ب - استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها، ج - نفی هر گونه ستمگری و ستم کشی و سلطه گری و سلطه پذیری، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین می‌کند.
همچنین بر خلاف نظر جریان معاند، روایت‌هایی که انقلاب اسلامی ایران و تشکیل حکومتی که زمینه سازی قیام امام عصر (عج) را به صراحت در آخرالزمان بیان می‌کند قابل استدلال است:
«رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یتَوَکلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»[7]
ترجمه: مردی از اهل قم، قیام می‌کند که مردم را به حق دعوت می‌نماید و عده‌ای اطراف او گرد می‌آیند، همانند قطعه‌های بزرگ آهن که بادهای شدید و طوفانها، آن‌ها را از موضع خود منحرف نمی‌کند، از جنگ خسته نمی‌شوند و نمی‌ترسند و بر خدای توکل می‌کنند و عاقبت از آن متقین است.
«یخْرُجُ أُنَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَیوطِئُونَ لِلْمَهْدِی یعْنِی سُلْطَانَ »[8]
ترجمه: مردمی از مشرق قیام می‌کنند و زمینه را برای حکومت مهدی (عج) آماده می‌نمایند.
فارغ از چنین روایاتی می‌توان برای حقانیّت و مشروعیّت نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر اصل کلامی -فقهی ولایت فقیه است به آیات و روایات باب ولایت فقیه در کتب فقهی به خصوص کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) مراجعه نمود.

در خدمتی متقابل ایران و اسلام موجب پیشرفت و اعتلای یکدیگر شده است و به همین دلیل است که تبلیغات اسلام هراسانه ی غرب پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. دغدغه‌ی رهبران جمهوری اسلامی در عظمت بخشی به دنیای اسلام در ابعاد دفاعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با پیش از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و ملّت اسلامی یکی از مهمترین بازیگران سیاست بین الملل تلقّی می‌شوند. امری که در نگاهی کلان همان زمینه‌ی حکومت جهانی موعود محسوب می‌شود.

نکته‌ی مهم بعدی در اعتلا و عظمتی است که جمهوری اسلامی ایران هم از دین اسلام کسب نموده و هم به آن بخشیده است. در واقع در خدمتی متقابل ایران و اسلام موجب پیشرفت و اعتلای یکدیگر شده است و به همین دلیل است که تبلیغات اسلام هراسانه ی غرب پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. دغدغه‌ی رهبران جمهوری اسلامی در عظمت بخشی به دنیای اسلام در ابعاد دفاعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با پیش از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و ملّت اسلامی یکی از مهمترین بازیگران سیاست بین الملل تلقّی می‌شوند. امری که در نگاهی کلان همان زمینه‌ی حکومت جهانی موعود محسوب می‌شود.

پی‌نوشت ها


[1] . امام خمینی (ره) منشور روحانیّت: 3/12/1367
[2] . وسائل الشیعة، حر عاملی، ج 11، ص 37
[3] . همان ج 15 ، ص52
[4] . کافی، کلینی، ج8، ص 297
[5] . بحارالانوار، مجلسی، ج52، ص230
[6] . الغیبة ، نعمانی، باب 14، ص 279
[7] . بحارالانوار، مجلسی، ج57، ص 216
[8] . همان، ج 51، ص 87


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.
... ادامه»

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 29

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 167103

  • بازديدکنندگان امروز : 918

  • کل بازديدکنندگان : 433662

پیوندها