1397/05/11 :: ٠٧:٣٤ :: نسخه چاپي :: ارسال به دوست

مشارکت‌های مردمی

در زندگی اجتماعی و در اثر ارتباط با دیگران علایق مشترکی پدید می‌آید که حفظ و نگهداری آنها، امر مشارکت را برای هر یک از ما اجتناب‌ناپذیر می‌سازد.

مشارکت‌های مردمی

 


مشارکت در کارهای اجتماعی به معنی نوعی تعهد و قبول مسولیت فردی و اجتماعی است که هر کدام از ما ناگزیریم آن را بپذیریم. این تعهد و مسئولیت می تواند در شکل کار و فعالیت معین یا نامحدودی صورت پذیرد که شمار زیادی از این وظایف جنبه اخلاقی و اجتماعی داشته و تعدادی نیز فرم حقوقی و اقتصادی به خود می‌گیرند. مشارکت یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تأمین اصول احترام به شخصیت اجتماعی و حقوقی فرد است.

امروزه گسترش مشارکت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به عنوان یکی از زمینه‌های اساسی پیشبرد برنامه‌های توسعه ملی، از جمله وظایف مهم وسایل ارتباط جمعی است و با اطلاع‌رسانی و آموزش از طریق این رسانه‌ها می‌توان توانایی‌های لازم برای توسعه را در افراد تقویت کرد و سهم آنان را در پیشبرد برنامه های توسعه ملی افزایش داد.

عوامل کلیدی جلب مشارکت


برای سوق دادن مردم به مشارکت در کارها و واداشتن آنان به همکاری‌‌های اقتصادی و اجتماعی، با یکدیگر راه های مشخص و معینی تجربه شده است. از جمله این راه‌ها، تحرک بخشیدن به سرمایه‌های راکد و جذب آن در طرح‌های عمرانی و اقتصادی است. این کار معمولاً از وظایف دولت‌هایی است که می تواننددو بخش صنعتی و کشاورزی کشور را که عمده‌ترین منابع کار و فعالیت به شمار می‌روند از حالت رکود و جمود به حرکت و جنب و جوش واداشته و صاحبان سرمایه‌های کوچک و همچنین استعدادهای فنی و علمی را بارور و شکوفا سازند.
عملکرد کشور 800 میلیونی و در حال رشدی چون هندوستان نشان داد که جز در سایه جلب مشارکت عمومی امکان تأمین غذا برای چنان جمعیت انبوهی فراهم نمی‌شود.

مردم و راه دست یافتن به آنها


به دشواری می‌توان حتی در دور افتاده‌ترین روستاهای کشور افرادی را یافت که به یک دسته یا گروه مذهبی، سیاسی، صنفی یا اجتماعی وابسته نباشند. اجتماعی بودن انسان، تنها به خاطر نیازهای مادی‌اش نیست. بهره‌مندی از قوه ناطقه و تفکر، این نیاز را به طور فطری در او پدید می‌آورد که یافته های فکری و مکنونات درونی‌اش را که درباره هر چیزی که ممکن است باشد، با دیگری در میان نهد.
از عوامل بازدارنده مشارکت در جهان سوم، عدم استفاده از نیروهای انسانی و پراکندگی امکانات مادی است.

تجارب سایر کشورها:

در کشور آفریقایی «زامبیا» از هنر نمایش برای جلب مشارکت و همکارهای مردمی استفاده می‌شود. این نمایش‌های مردمی که به صورت صامت، کمدی و درام و گاهی همراه رقص، روی صحنه می‌آیند از یک وسیله تفریح و سرگرمی محض به وسیله‌ای جهت آموزش در رسیدن به اهداف اجتماعی تبدیل شده‌اند.
این وسیله آموزشی نه تنها در کشور «بوتسوانا» که در دیگر ممالک همسایه آن نیز مورد تقلید قرار گرفته است.
برای جلب مشارکت مردمی در ایران نیاز به این گونه برنامه‌ریزی‌های هوشمندانه و کاستن از دخالت‌های سیاسی و تحمیل مدیریت‌های دولتی است که در ناکامی جلب مشارکت مردم توسط سیستم‌های دولتی به ویژه در بعد اقتصادی آن بسیار نقش دارد.
اتحاد و همفکری گروه های مختلف می تواند در پیشبرد اهداف عالی کشور مؤثر واقع شود. مثلاً در خصوص مشارکت مردمی در اجرای مراسم عمومی کشور می توان از همکاری آحاد جامعه کمک گرفت.

فواید مشارکت و آموزش اجتماعی:

در رابطه با آموزش راه‌های مشارکت‌جویی افراد، حداقل می توان به سه نقطه دست یافت.

توده مردم با جامعه‌ای که در آن زندگی می کنند رابطه‌ای نزدیک برقرار می کنند و به سوی تشکل و سازمان‌پذیری روی می‌آورند.

استعدادهای رهبری کشف می‌شوند.

گروه‌های مولد برای کسب آموزش‌های مختلف بسیج می‌شوند کاربرد عملی آموزش اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌تواند مردم را یاری دهد تا مناسبات اجتماعی خود را از یک جامعه عقب افتاده به جامعه‌ای در حال پیشرفت مبدل کنند. وسایل ارتباط جمعی، از قبیل تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات و کتاب و ... به عنوان یکی از نظام‌های فرعی جامعه، متأثر از نظام اجتماعی‌اند و موفقیتشان در جلب مشارکت مردم در چارچوب نظام حاکم بر این وسایل قابل ارزیابی است که خود زمینه‌ساز اصلی مشارکت های اجتماعی به شمار می‌آید.

نتیجه‌گیری:

آگاه کردن مردم، از وظایف مهم رسانه‌های جمعی به شمار می‌رود. اما همیشه این خطر وجود دارد که وسایل ارتباط جمعی، تحت نفوذ صاحبان قدرت سیاسی و اقتصادی به وسائل استثمار فرهنگی تبدیل شوند. چنین رسانه‌هایی طبعاً مشروعیت خود را از دست می‌دهند و او از اعتقاد و باورپذیری مردم نسبت به پیام‌های آنها کاسته می‌شود و در این صورت بعید به نظر می‌رسد مشارکت مردم در برنامه‌ها جلب شود. یک اصل مهم در این زمینه آن است که رهبران جامعه و به تبع آن مسئولان وسایل ارتباط جمعی به قدرت اندیشه و توانایی درک و تشخیص مردم اعتقاد داشته باشند و به خواست آنان احترام بگذارند. امام صادق (ع) درباره اهمیت علم و آگاهی می‌فرمایند: «زمامداران بر مردم حکومت می‌کنند و دانشمندان بر زمامداران
از نقطه نظر راه‌های مشارکت‌جویی در برنامه‌ریزی و اجرای مراسم عمومی نقاط ضعفی وجود دارد که می‌توان با آگاه شدن از آن ضعف‌ها، به درمان آن پرداخت.

شرکت نکردن داوطلبانه دوایر و ضعف در همکاری و هماهنگی برخی از مسئولین استانی و نهادهای عضو ستاد و کمیته‌ها به دلیل برخوردار نبودن ساختار ستاد از قانون‌مندی لازم و در نتیجه عدم ضمانت اجرای تعهدات دستگاه‌ها

استفاده مستمر از پوستر و پلاکارد باکیفیت و محتوای نامناسب و محدودیت کاربرد ابزار و وسایل تبلیغاتی و نیز نامشخص بودن الگوی شادی و جشن

کمبود بودجه

عدم توجه به جلب مشارکت جوانان و مردمی کردن مراسم پیشنهادهایی را که می‌توان برای رفع آنها اشاره نمود عبارتند از:

ـ لحاظ شاخص‌هایی برای اختصاص اعتبارات استانی به ویژه برای استان‌های محروم و مناطق مرزی
ـ لزوم شاخصه‌هایی برای اختصاص اعتبارات استانی به ویژه برای استان‌های محروم و مناطق مرزی
ـ لزوم سرمایه‌گذاری جهت افزایش کیفیت محتوایی و هنری اقلام تولیدی
ـ توجه به جلب مشارکت جوانان و جوان‌گرایی و مردمی کردن مراسم عمومی
ـ آشنا ساختن روابط عمومی‌های ادارات و مسئولین نهادها در همکاری و هماهنگی لازم با ستاد مراسم عمومی و جشن‌های انقلاب
ـ ایجاد کمیته‌های مختلف در سطح استان و شهرستان به نسبت تعداد ادارات و نهادها

 

«روابط عمومی و نهضت خدمت‌رسانی به مردم»


با آنکه از پیدایش روابط عمومی به صورت یک واحد سازمان یافته در تشکیلات مدیریتی و اداری در جهان بیش از یک قرن و در ایران بیش از نیم قرن نمی‌گذرد. اما اهمیت و نقش این نهاد در ارائه چهره مطلوب و راستین واقعیت‌ها و رساندن آن به مخاطبان درون و برون سازمان، روزافزون است، تا آنجا که امروه تصور حذف چنین تشکیلاتی از بدنه سازمان های دولتی و غیردولتی ناممکن می‌نماید و اگر مدیر یک دستگاه به علت عدم آگاهی از کارکرد روابط عمومی، جایگاه آن را نادیده انگارد، بی‌گمان زمینه‌های ظهور یک فاجعه اداری را رقم زده است.

این مهم از آن روست که در عصر کنونی که به راستی عصر ارتباطات نام گرفته است، تغییرات محیطی و سازمانی با سرعتی حیرت‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی درحال انجام است. از این رو، دسترسی به اطلاعات درست، کشف تجارب صحیح، شناسایی راه‌های پیشرفت و رقابت در عرصه توسعه و ذخیره‌سازی اطلاعات، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، شناخت شایستگی‌های فکری و توانایی‌های افراد و گروه‌های کاری در سازمان فقط از طریق روابط عمومی کارآمد ممکن می‌شود.

روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم در تهران و هم در دفاتر استانی و شهرستانی با توجه به پیام نوروزی مقام معظم رهبری درخصوص نام سال «نهضت خدمت رسانی به مردم» و ضرورت مشارکت مردمی نهادهای غیردولتی و دولتی برای گام برداشتن به سوی روابط عمومی کارآمدتر می‌تواند نسبت به موارد ذیل اهتمام بیشتری داشته باشد:
ـ ایجاد و گسترش روح تفاهم و دوستی میان همکاران شورا
ـ تقویت و ارتباطات دوجانبه میان شورا و صاحبان اندیشه و قلم
ـ تحکیم و تقویت ارتباطات دوجانبه میان شورا و دوست‌داران آن
ـ ایجاد نظام اخذ پیشنهادها، نظریه‌ها و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و کارشناسان و انعکاس آن به مدیران شورا
ـ تقویت ارتباطات شورا و ستادهای برگزاری مراسم با رسانه های گروهی و پاسخگویی به افکار عمومی
ـ اجرای به موقع افکارسنجی و انعکاس نتایج آن به مدیران شورا برای بهینه‌سازی برنامه‌ریزی و مدیریت و بهره‌وری بیشتر از توان شورا
ـ فراهم ساختن زمینه مناسب برای بهره‌گیری از افراد کارآمد در روابط عمومی
ـ تجهیز روابط عمومی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی
ـ عرضه راه بردهای علمی و عملی برای تشویق و تکریم شرکت‌کنندگان در مراسم شورا
ـ ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر با مراکز علمی فرهنگی و نهادها و سازمان‌های دیگر
بدیهی است مجموعه این رویکردها می‌تواند شرایط و پیش‌بینی‌های لازم برای همگامی روابط عمومی با نهضت خدمت‌رسانی را فراهم سازد و روابط عمومی را به نهادی اصول‌گرا، مردم‌گرا و خدمت رسان تبدیل کند.


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 12

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 233806

  • بازديدکنندگان امروز : 756

  • کل بازديدکنندگان : 531463

پیوندها