1397/05/10 :: ١١:٢٢

نوجوانان و رسالت‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

یک جامعه از قشرها و طبقات اجتماعی متنوعی سازمان‌یافته است و هر یک از این اقشار، ویژگی‌ها و وظایف خاصی را عهده‌دار می‌باشند. در این میان، طبقه جوان و نوجوان یک جامعه، به دلیل این که در چگونگی روند حیات اجتماعی نقش و تأثیر بسزایی دارند. در نظر برنامه‌ریزان جامعه از منزلت والایی برخوردار هستند.

نوجوانان و رسالت‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

 

 

فرصت مناسبی است تا اندکی پیرامون جایگاه نوجوانان در برنامه ها و آیین‌هایی که از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هدایت و اجرا می‌شوند، سخن برانیم.
در اغلب کشورهای جهان سوم، ترکیب جمعیتی کشور، جوان است و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست. جوان بودن جمعیت یک کشور، به معنای غنای سرمایه انسانی آن است. روشن است که هیچ سرمایه ای به طور طبیعی و خود بخود نمی‌تواند موجبات پیشرفت و ارتقای ملی را فراهم نماید، بلکه لازم است از طریق شناسایی اولویت‌ها و طبقه‌بندی منابع و بکارگیری آنها، این منابع را در مسیر پیشرفت قرار داد. منابع انسانی نیز همین گونه است، با این تفاوت که عدم توجه به منابع انسانی می‌تواند این فرصت را به تهدید تبدیل نماید. افزایش آمار بیکاری، فقر، ناامیدی و آسیب‌های اجتماعی و ... از جمله تهدیدهاست که در بسیاری از کشورهای جهان سوم به چشم می‌خورد.


در جامعه کنونی ما، نوجوانان، نسل سوم انقلاب را تشکیل می‌دهند و بر همه کس روشن است که این نسل، در این مقطع حساس، آماج تبلیغات مسموم و جنگ روانی دشمنان نظام اسلامی واقع شده است. در حقیقت، دشمنان فرصت را به خوبی شناسایی کرده‌اند و احیاناً از آنها در برنامه براندازی خود سوءاستفاده خواهند نمود. آنان دریافته‌اند که نسل سوم از یک طرف به علت محدودیت‌های سنی، درک عینی و عمیقی از حقایق، رخدادها و شخصیت‌های دو دهه گذشته انقلاب ندارد و از طرف دیگر، این نسل به دلیل جوان بودن از ظرفیت هیجانی و نوخواهی بالایی برخوردار است. اگر عناصر و مؤلفه‌های جریان «شبیخون فرهنگی» را مورد کاوش قرار دهدیم، روشن می‌گردد که بیشترین حجم جنگ فرهنگی دشمن، جوانان و نوجوانان را نشانه رفت است. بر مبنای این رهیافت، رسالت خطیر مراکز و نهادهای انقلابی، در قبال نسل سوم انقلاب، بیشتر نمود و بروز پیدا می‌کند و پرسش‌هایی از این قبیل در ذهن هر انسان هوشیاری شکل می‌گیرد که آیا ما توانسته‌ایم همسان دشمنان، نسل جوان و نوجوان کشور را مورد توجه قرار دهیم و برای برنامه‌ر یزی درخصوص نیازهای آنها هزینه‌صرف کنیم؟!
حال اگر خود را شایسته قضاوت ندانیم و از طرح این پرسش (یعنی چه کرده‌ایم؟!) در حوزه فعالیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خودداری کنیم، دست کم باید بررسی نماییم که چه باید کرد؟
اگر این قشر، بیش از پیش در متن برنامه های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قرار گیرد، این نهاد به بسیاری از مطلوب‌ها و ایده‌آل‌های خویش در خصوصیت هرچه بهتر برگزار کردن مراسم خواهد رسید.


نکاتی که در ذیل می‌آید برخی از محاسن و مزایای این‌گونه برنامه‌ریزی هاست.


1ـ اثربخشی: اصولاً جوان و نوجوان از روحیه‌ای صادق و حق‌پذیر برخوردار است و اگر حقایق به درستی برای آنها تبیین گردد، در مقابل این حقایق مقاومت نخواهند کرد.

2ـ آینده‌نگری: سرمایه‌گذاری روی نسل جوان کشور، خود یک برنامه بلندمدت محسوب می‌شود، چرا که نوجوانان امروز، گردانندگان فردای کشور هستند. از این رو، اگر بتوانیم معارف انقلاب اسلامی را در فکر و دل آنها وارد کنیم، در واقع حیات و بقای دهه‌های بعدی نظام اسلامی را بیمه کرده‌‌ایم.

3ـ دفع شبیخون فرهنگی: پرواضح است که بخش عظیمی از تهاجم فرهنگی دشمن، به سوی جوانان و نوجوانان کشور هدایت شده است. بنابراین، فعالیت فکری و فرهنگی روی این قشر، به معنی خنثی کردن قسمت قابل توجهی از توطئه‌های دشمنان خواهد بود.

4ـ قابلیت اجرا: در طول 9 ماه سال تحصیلی نوجوانان کشور در مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها تمرکز دارند، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می‌تواند با همکاری مجموعه‌هایی چون بسیج دانش‌آموزی و امور تربیتی، از این پتانسیل عظیم بهره‌مند گردد.
حتی در طول تابستان نیز بسیاری از نوجوانان کشور، تحت برنامه‌های نیروی مقاومت بسیج مساجد قرار دارند که می‌توان از این طریق به برنامه‌ریزی لازم برای آنان پرداخت.

5ـ بازدهی بالا : از آنجا که جوانان و نوجوانان، بخش بزرگی از افراد جامعه ما را تشکیل می‌دهند، می‌توان هدایت از این طبقه را مترادف با هدایت پیکره وسیعی از جامعه دانست. از این رو، بر مبنای شاخص‌های کمی نیز به نتایج مثبتی نایل خواهیم شد.

 

 


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.
... ادامه»

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 23

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 167078

  • بازديدکنندگان امروز : 889

  • کل بازديدکنندگان : 433633

پیوندها