1397/02/30 :: ١١:٣٦ :: نسخه چاپي :: ارسال به دوست

ترویج مکارم اخلاقی در ماه رمضان با همیاری رسانه ها

ایرنا: ترویج مکارم اخلاقی و ارزش‌های اسلامی در جوامع مسلمان به عنوان رسالتی خطیر برعهده رسانه ها قرار دارد، از این رو ماه رمضان فرصتی مغتنم را پیش روی وسایل ارتباط جمعی می گذارد تا با بهره گیری از معنویت موجود، جامعه را به سمت نیل به کمال انسانی و اعتلای سجایای رفتاری سوق دهد.

ترویج مکارم اخلاقی در ماه رمضان با همیاری رسانه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به نقل از ایرنا؛ رسانه ها می توانند به عنوان عاملی برای تثبیت فرهنگ یا تهدیدی برای کشور باشند، مثبت و منفی بودن نقش آنها در ترویج نوع سبک زندگی در یک جامعه به چگونگی استفاده از این ابزار اطلاع رسانی بستگی دارد.

بدیهی است که تعیین سبک زندگی از ماهیت ذهن افراد یعنی گرایش‌ها، ارزش‌ها، عادت ها، نگرش‌ها، سلیقه‌ها، معیارهای اخلاقی و اقتصادی آن‌ها نشات می گیرد. با سیطره وسایل ارتباط جمعی بر جوامع بشری، مهمترین راه تعیین خط مشی زندگی ابزاری چون رادیو، تلویزیون، ماهواره، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه ها، اینترنت، فیلم‌های سینمایی است، تا آن جا که با نشستن در خانه و حتی بدون حضور فیزیکی در مکان خاصی می‌توان الگویی متناسب با سلیقه شخصی انتخاب و شیوه زندگی را بر پایه آن تغییر داد.

امروزه با توجه به گسترش و توسعه رسانه ها افراد سروکار بیشتری با دنیای مجازی و رسانه ها پیدا کرده اند، به خصوص ماه مبارک رمضان که اوقات فراغت مردم نسبت به دیگر ایام سال بیشتر است و افزون بر جنبه سرگرمی، رسانه به منظور ارتقای سطح معنوی در جامعه از پیام‌ها و آموزه‌های اخلاقی، دینی و مناسبتی استفاده می کند. این نهاد به عنوان دانشگاه عمومی باید از این فرصت برای ارتقای آموزه های دینی در جامعه بهره ببرد. رسانه ملی می‌تواند در این روزها نقش مهمی در تاباندن نور معنویت به قلب روزه داران داشته باشد. بنابراین باید تمام همت خود را در این ماه صرف این مهم کند.

حجت الاسلام «محسن عرفاتی» مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف صدا وسیما و پژوهشگر امور دینی، جامعه و رسانه دینی یک نظام اسلامی را ملزم به حفظ ارزش های الهی،‌ اخلاقی و نیل به کمال انسانی دانست و گفت:‌ سعادت و نجات انسان در شناخت خدا و پیمودن مسیر قرب الهی است. در ادامه گفت وگوی پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با وی را از نظر می گذرانیم.

** تاثیر رسانه بر فضای فرهنگی جامعه در ماه مبارک رمضان

با فرارسیدن رمضان جرم و جنایت ها به طور محسوسی کاهش می یابد. عوامل محیطی تاثیری بسزا بر تربیت انسان و تشویق و ترغیب او به سمت بدی یا خوبی دارد. تفاوت بسیاری میان افرادی که به پاکی و منزه بودن خوانده می شوند و اجتماعی که در آن انواع اسراف و تجمل گرایی ترویج داده می شود، است. البته باید گفت که تمام انسان ها همانند یکدیگر نیستند و هر یک مسیری را برای زندگی خود برمی گزینند. در این ارتباط می توان به نقش اثرگذار رسانه ها در تعالی جامعه اشاره کرد. رسانه ها می توانند با بهره گیری از رمضان به عنوان فرصتی معنوی بر ترویج مکارم اخلاقی در آن دامن بزنند و نقشی مطلوب در پیشگیری و وقوع ناهنجاری ها در جامعه داشته باشند.

** رمضان ماه رسیدن به مسیر ایمان و آگاهی

رمضان هنگامه ای است که افراد در آن به مسیر آگاهی و ایمان راسخ می رسند و به طرف سعادت حقیقی و صراط مستقیم گام برمی دارند. بنابراین، در این ماه تمام عوامل از جمله رسانه ها می بایست همت خود را به کار گیرند تا فضایی معنوی را برای مخاطبان خویش رقم بزنند و بیشترین تمرکز خود را بر تعالی معنوی و افزایش حس خداجویی در جامعه گذارند و اینگونه شرایط محیطی و رسانه ای تأثیری خاص بر افراد جامعه خواهد گذاشت. رمضان صحنه ظهور و بروز مومنان واقعی است و کمتر فرصت خطا در این روزها رخ می دهد. حضور مردم در فضاهای روحانی و ملکوتی که از طرف رسانه ها به تبلیغ آنها می پردازند می تواند اجتماعی صالح و به دور از گناه را به وجود آورد. در این ماه بندگی، انگاره هایی در ذهن افراد جامعه فعال می شود تا آنها حس قرب و نزدیکی بیشتری با خدای متعال داشته باشند و از هر گونه جرم و جنایاتی مبرا شوند و به نوعی با خودکنترلی و نظارت بیشتر، دست به کارها و اعمالی نزنند که مغایر با اعتقادهایی که در این زمینه وجود دارد، باشد.

**نهادینه سازی ارزش‌های اخلاقی در رسانه ها

رسانه‌ها‌ به شیوه‌ های گوناگون و قالب‌های رسانه‌ای همچون فیلم، سریال و برنامه های مذهبی و ... موضوع های خاص را ترویج و در جامعه برجسته می کنند. تاکید بر اصول اخلاقی و برجسته ‌سازی آن با گفت وگو با برخی شخصیت‌ها و بیان حوادثی با جهت‌گیری های خاص، موجب نهادینه سازی اخلاق در رسانه و ترویج ارزش‌های اخلاقی می شود. رسالت مهم این نهاد در ماه رمضان به طور برجسته تری نمایان شده که این موضوع در ترویج فرهنگ قرآنی و معارف اهل بیت(ع) و آموزه های اخلاقی، توجه به نقش مخاطب و فراهم سازی بستر مناسب برای شکوفا شدن فطرت انسانی است تا مخاطبان دست به انتخاب بزنند و با بهترین گزینش دست به عمل بزنند.

** درونی سازی ارزش ها

آگاهی بخشی و هشداردهی از نخستین گام های درونی سازی ارزش‌ها به شمار می رود. به عبارت دیگر پیراستن از رذایل و آراستن به فضایل اخلاقی می تواند انسان را به درجه بالایی از معنویت برساند. رسانه ها می توانند در فرایند تربیت فرد و فراهم کردن زمینه ‌های اجتماعی ‏سازی نقشی تاثیرگذار را داشته باشند تا با برجسته ساختن ارزش ها و هنجارها مخاطبان را ملزم به پذیرش آرمان ها و نظام های ارزشی کنند.

** تحقق ارزش های دینی و اخلاقی با نهادینه کردن فرهنگ در رسانه ها

تمام ارکان و نهادهای فرهنگی باید دین و ارزش های اسلامی و اخلاقی را در جامعه رواج دهند، از این رو رسانه ها وظیفه نهادینه کردن فرهنگ و گسترش مکارم اخلاقی را برعهده دارند. آنها باید با الگوسازی در برابر رذایل اخلاقی و ارزش های غیردینی موضع منفی بگیرند. صداقت، راستگویی، اجتناب از کارهای ناپسند، رعایت حرمت دیگران و در نظرگرفتن مصالح نظام، حفظ حریم خصوصی افراد و ترویج محاسن دینی و مکارم اخلاقی از جمله وظایف خطیر رسانه ها به عنوان دانشگاه های انسان ساز محسوب می شود که این مهم در ماه مبارک رمضان از توجه و اهمیت بیشتری برخوردار است.

 


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 15

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 238387

  • بازديدکنندگان امروز : 34

  • کل بازديدکنندگان : 538202

پیوندها