نسخه چاپي
1399/05/12 :: ٠٨:٢٧ 

موانع و تنگناهای تبلیغات انقلاب اسلامی

امروزه به تبلیغات به عنوان یک صنعت نرم‌افزاری نگریسته می‌شود و در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و ... به طور وسیعی روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود. چنین توجیهی گویای ارزش و اهمیت و تأثیرگذاری گسترده صنعت تبلیغات در زندگی اجتماعی دنیای کنونی است. در واقع، پیشبرد بسیاری از برنامه‌ها نیازمند توجه ویژه به تبلیغات می‌باشد و غفلت از آن، به شکست خوردن برنامه‌ریزی ها و یا حداقل کاهش اثربخشی آنها می‌انجامد.

موانع و تنگناهای تبلیغات انقلاب اسلامی

 

از نیمه قرن بیستم، تبلیغات به یک عامل مشترک و مورد وفاق قطعی و بخشی از سیاست‌ها و برنامه‌های حکومت تبدیل شد. همچنین شاخه‌های گوناگونی از علوم همچون جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و ارتباطات در خدمت تبلیغات و توسعه آن قرار گرفتند تا آنجا که امروز تبلیغات خود به رشته‌ای مجزا و مستقل علمی تبدیل شده و مطالعات و تحقیقات متعددی درخصوص آن صورت پذیرفته است. در این میان، یکی از عمده‌ترین عواملی که زمینه‌ساز برجسته‌شدن مقوله تبلیغات شده است تحول شگرفت وسایل ارتباط جمعی در قرن بیستم می‌باشد. اصولا به دلیل همبستگی عمیق میان تبلیغات و وسایل ارتباطی تکامل و توسعه روزافزون ابزارها و رسانه‌های ارتباطی سبب پدیدآمدن افق‌های جدیدی در مورد تبلیغات شده است.


به هر حال لازم است نگاه مسئولانه و مدیران فرهنگی کشور به صنعت تبلیغات یک نگاه ژرف و راهبردی باشد و آنها هزینه و امکانات قابل توجهی را در این زمینه صرف نمایند. در واقع به این دلیل که انقلاب اسلامی پیام و سخن تازه‌ای را در جهان مطرح نموده و راه دیگری را پیش روی انسان امروز قرار داده است ضروری است که ابزارها و رسانه‌های مورد نیاز برای انتقال و اشاعه این پیام معنوی و دینی به صورتی مطلوب به کار گرفته شوند و سیاست‌گذاری فراملی، بلندمدت و مبتنی بر اصول و نظریه‌های معتبر علمی در این باره صورت پذیرد. در این خصوص، موانع و تنگناهایی وجود دارد که این روند را با اختلال و فرسایش و اثربخشی روبرو ساخته و ما را از نیل به اهداف کلان فرهنگی و تبلیغی باز می‌دارد. در این یادداشت به تعدادی از این چالش‌ها و کاستی‌ها به طور گذرا اشاره می‌شود. روشن است که تلاش پیگیر و جدی بر رفع این موانع و هموار کردن مسیر تبلیغات انقلاب اسلامی از میان نهادها و دستگاه‌های فرهنگی ـ تبلیغی در درجه اول متوجه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است و ضروری است مدیران و نخبگان شورا نسبت به گره‌گشایی در زمینه این معضلات اقدام نمایند.

 1ـ توجه حاشیه‌ای نسبت به مقوله فرهنگی

علیرغم این که بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب فرهنگی و ارزشی می‌شناسند اما پرداختن به مقوله فرهنگ و تبلیغ فرهنگی غالباً از چندان اهمیتی برخوردار نبوده است و مدیران و برنامه‌ ریزان به عنوان امری حاشیه ای و جنبی به آن نگریسته اند. این در حالی است که امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) همواره نسبت به فرهنگ کشور بسیار تأکید کرده‌اند و از آن به بنیان و اساس جامعه اسلامی تعبیر نموده اند. البته این نگرش برخاسته از تعالیم و تفکر اصیل اسلامی است و در متون دینی، فرهنگ دینی و اسلامی ارزشمندترین سرمایه جامعه و امت اسلامی شناخته شه است.

 2ـ همسو و همگرا نبودن نهادهای فرهنگی

در کشور ما نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی فرهنگی و تبلیغی متعددی وجود دارند که در بسیاری موارد، هر کدام سیاسیت فرهنگی خاصی را دنبال می‌کنند و یا دست به فعالیت‌های موازی و تکراری می‌زنند. حتی در بعضی از موارد، سیاست‌های فرهنگی آنها کاملاً با یکدیگر متضاد و متعارض است. در نتیجه چنین فرآیند نامطلوبی، برنامه های آنها خنثی و بی‌اثر شده و هزینه‌های گزافی، به هدر می‌رود.

 

3ـ تبلیغات منفی خارجی


انقلاب اسلامی ایران با دشمنان سرسختی در خارج از مرزهای خود مواجه است و به همین دلیل تا حد قابل توجهی در معرض تهاجم فرهنگی و تبلیغی این دستگاه‌ها قرار دارد. در این راستا دشمنان انقلاب از تمام توان نرم افزاری و سخت‌افزاری خود در راستای تخریب چهره انقلاب، به تمسخر گرفتن ارزش‌های آن، ایجاد شبهه در زمینه اصول و باورهای اعتقادی آن و جداسازی نسل جوان از متن انقلاب استفاده می‌کنند.

این روند به خصوص اکنون که پروژه غربی «جهانی‌سازی» به طور جدی از سوی آمریکا و کشورهای صنعتی اروپا دنبال می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 4ـ ضعف‌های ابزاری و رسانه‌ای

انتقال هر پیام نیازمند ابزاری است. همان‌طور که گفته شد ابزارهای رسانه‌ای امروزه به طور گسترده توسعه یافته‌اند اما قدرت‌های غربی به دلیل برخورداری از توان اقبتصادی و علمی تراز اول، سهم زیادی از حجم رسانه‌های بین المللی را به خود اختصاص داده اند. در نتیجه این نابرابری اخبار و اطلاعات و سایر پیام ها همچون اتوبان یک طرفه‌ای از سوی کشورهای غربی به دیگر کشورها سرازیر می‌شود و عملاً رسانه‌های کشورهای جهان سوم در حاشیه می‌مانند.

از این رو باید به منظوز تهیه ابزارهای پیشرفته تبلیغی و رسانه‌های فراگیر سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی صورت گیردتا پیام معنوی انقلاب اسلامی و ملت ایران مهجور و متروک نماند.

 

5ـ فقدان نگرش علمی و تخصصی در برنامه‌ریزی و اجرا

این درک که لازمه برنامه‌ریزی فرهنگی و تبلیغات، مطالعات و تحقیات علمی و تخصصی است هنوز در بعضی نهادهای فرهنگی تثبیت و نهادینه نشده است. در حالیکه باید برنامه‌ریران، سیاست‌گذاران و مجریان امر تبلیغی فرهنگی واجد نگرش و تجربیات علمی و دانشگاهی بوده و اقدامات و تصمیمات خویش را با اصول و منطق علمی سازگار کنند.

 

6ـ عدم تناسب پیام با مقتضیات زمان

گاهی مواقع پیامی که انتخاب می‌شود، سطحی و کلیشه‌ای است و از این رو با استقبال مواجه نمی‌شود هرچند ابزارهای پیشرفته ای نیز برای انتقال آن به کار گرفته شوند. برنامه‌ریزان فرهنگی باید تلاش کنند تا محتوای موردنظر خود را در کالبدی نو و جذاب القا کنند تا مخاطب نسبت به آن برانگیخته شود

یافتن فهم و درک صحیحی از نیازها و مطالبات جامعه امروز می‌تواند یاری گر دست‌اندرکاران امر تبلیغ باشد.

 

 


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 1

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 6742

  • بازديدکنندگان امروز : 334

  • کل بازديدکنندگان : 1917970

پیوندها